Idyllen hotas av insyn och buller

Lugnet och naturen lockade Anne González och Klas Engström till Edsängen. Nu kan en flera kilometer lång linbana dras rätt över skogen i närheten.
Lugnet och naturen lockade Anne González och Klas Engström till Edsängen. Nu kan en flera kilometer lång linbana dras rätt över skogen i närheten.
Ett 40-tal privatpersoner och villaföreningar har lämnat in synpunkter på den planerade linbanan mellan Häggvik och ­Väsjön.

Många oroas över ökad insyn och buller – och projektets ekonomiska hållbarhet ifrågasätts.

När Klas Engström och Anne González flyttade in på Skogsängs­vägen i området Edsängen var det lugnet och närheten till skogen som lockade.

Nu är de skarpt kritiska till idén om en linbana mellan Häggvik och Väsjön som ska gå ett 50-tal meter in i skogen från tomtgränsen.

– Det här känns jättetråkigt. Skogen kommer att bli förstörd av det här, säger Klas Engström.

Men det som gör honom allra mest upprörd är ändå vad kalaset beräknas kunna kosta, runt 300 miljoner kronor. Klas Engström har svårt att se att projektet skulle vara samhällsekonomiskt lönsamt.

– Hela projektet känns orimligt. Det känns som om alla utredningar bara lyfter fram de positiva delarna utan att ta upp problemen med projektet, säger han.

En som skulle påverkas ännu tydligare av linbanan är grannen Tomas Svensson. Där skulle den kunna gå så nära som 20 meter från husknuten.

– Jag fick en chock när jag såg det här. Det känns som om de bara tagit fram en linjal och ritat utan att ta hänsyn till oss som bor här, säger Tomas Svensson.

Han är inte säker på att han ens skulle vilja bo kvar i huset om linbanan blev verklighet.

– Det skulle definitivt inte bli samma grej. Sedan blir man ju också orolig för vad som händer med värdet på fastigheten, säger han.

Ordföranden i stadsbyggnadsnämnden, Thomas Ardenfors, är noga med att linbanan fortfarande är tidigt i processen och att det inte finns några beslut om att faktiskt bygga den.

– Det finns mängder med outredda frågor, poängterar han.

Thomas Ardenfors säger att han tar villaägarnas kritik på allvar och att han förstår oron för ökad insyn.

– Det är en väldigt viktig fråga och där är jag nyfiken på att se hur tjänstemännen kan minimera det problemet.

Flera Sollentunabor som lämnat synpunkter under samråds­tiden menar att linbanan bara är ett sätt för politikerna att sätta Sollentuna på kartan. Men det tillbakavisar Thomas Ardenfors.

– Vi har inget behov av att sätta Sollentuna på kartan. Det är aldrig vägledande för oss, utan det handlar alltid om att arbeta för Sollentunabornas bästa.

Fakta

Kan börja byggas tidigast år 2021

Stationer: Fyra eller fem stycken.

Total längd: 2 230 meter alternativt cirka tre kilometer.

Restid: Tolv minuter (15 minuter till den femte stationen).

Avgångar: Var 13:e sekund.

Hastighet: 18 kilometer i timmen.

Kapacitet per gondol: Tio personer.

Källa: Sollentuna kommun