Ifvarsson (FP) vill ge ny bild av skolan

Täby sågades för hur resurserna används i skolan.

Nu revanscherar kommunpolitikerna med hjälp av en ny undersökning. Deras sätt att tolka siffrorna får dock rejält mothugg.

Förra veckan kunde Mitt i berätta om en undersökning som gjorts av Lärarnas riksförbund (LR). Bland annat rankades Iandets kommuner efter hur resurser fördelas till skolorna. Täby hamnade på en av bottenplaceringarna. För mycket pengar till administration och för lite till undervisningen, löd domen.

Camilla Ifvarsson (FP), ordförande i barn och grundskolenämnden, anser dock att beskrivningen är orättvis.

– Man måste definiera vad administration är. Vi har till exempel arbetat med systematiskt kvalitetsarbete vid sidan av kärnverksamheten och det är ju sådant som blir ett stöd i klassrummet, säger Ifvarsson.

Hon hänvisar hellre till en ny sammanställning som tidningen Dagens Samhälle gjort utifrån siffror från Sveriges kommuner och Landsting (SKL). Där hamnar Täby på andra plats i fråga om kostnadseffektivitet i skolan. I undersökningen jämförs faktiska kostnader med den så kallade standardkostnaden, det vill säga vilka kostnader kommunerna kan förväntas ha utifrån sina förutsättningar.

– Tittar man på elevresultat så hamnar Täby i topp samtidigt som vi håller låg kostnad för verksamheten.

Även kommunstyrelsens ordförande Leif Gripestam (M) har tidigare resonerat på ett liknande sätt kring siffrorna från SKL.

Men att det handlar enbart om effektivitet är ingen korrekt beskrivning, enligt Annika Wallenskog, biträdande chefsekonom på SKL.

– Visst kan det handla om effektivitet men det kan lika gärna handla om att man valt att inte satsa så mycket på skolan, säger Annika Wallenskog.

För att dra slutsatser åt det ena eller andra hållet krävs en djupare analys av hela verksamheten, menar hon.