Min lokala hjälte

Ihopkopplingen fem år försenad

Nu lovar trafikförvaltningen att tvärbanans signalsystem ska börja fungera smärtfritt från och med oktober 2017.
Nu lovar trafikförvaltningen att tvärbanans signalsystem ska börja fungera smärtfritt från och med oktober 2017.
Oktober 2017. Det är det nya magiska målet för alla tvärbaneåkare.

Då ska hela tvärbanan fungera.

– Vi trodde att det skulle vara enklare än det var, säger Torbjörn Bodin, programchef på trafikförvaltningen.

Till slut har SL och General electrics, det företag som levererar det nya signalsystemet, kommit överens. Till hösten 2017 ska tvärbanan vara klar. Nästan fem år försenat ska då hela tvärbanesystemet stå med ett gemensamt fungerande signalsystem och pendlaren kunna ta tåget direkt från Solna till Sickla utan att byta.

Innan dess väntar en rad förberedande arbeten på i första hand Solnagrenen. Redan nu i november stängs trafiken av helt i en månad. En helg under våren blir det ännu en avstängning innan nästa sommar då Solnagrenen stängs av en månad till.

SL:s pressansvarige Jesper Pettersson lovar att resenärerna kommer att märka successiva förbättringar.

– Tågen kommer att kunna gå med högre hastighet redan i höst, säger han.

Med start sommaren 2017 kommer delen Alvik–Sickla udde stängas av under fem månader. Efter det är planen att det ska räcka med en månads avstängning för Solnagrenen innan allt till sist kopplas ihop under hösten 2017.

Trafikförvaltningens programchef Torbjörn Bodin beklagar förseningarna men säger att både SL och GE har gjort allt de kunnat.

– Det här var ett större projekt än vad någon förstod. Både GE och vi trodde att det var enklare. GE har i stort sett fått uppfinna ett nytt system, säger han.

Om starten fungerar som den ska 2017 är projektet nästan fem år försenat.

– Det var den tiden som var rimlig för att göra saker rätt. Det återstår en massa arbete men sedan kommer vi ha ett väl fungerande signalsystem, säger Torbjörn Bodin.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Thamsons (M), som är ordförande i trafiknämnden och för SL, får höra om den nya tidsplanen då Lokaltidningen Mitt i når honom.

Hur ser du på den nya tidsplanen?

– Å ena sidan är det bra att förvaltningen har tagit tag i de här problemen och jag hoppas att detta leder till en lösning som håller, både vad gäller tidsplan och leverans. Samtidigt är det helt oacceptabelt att det har tagit så här lång tid och att systemet har haft så här många problem. Därför ska jag nu ha en genomgång med SL och trafikförvaltningen för att få veta vad den nya tidsplanen innebär och se om jag och resenärerna kan lita på att det blir som trafikförvaltningen nu lovar, säger Kristoffer Tamsons.

Det här var ett större projekt än vad någon förstod.Torbjörn bodin trafikförvaltningen

Fakta

237 signalfel stoppade trafiken 2014

Signalsystemet som ska binda ihop tvärbanenätet mellan Sickla och Solna var först planerat att bli klart våren 2013.

Efter komplikationer blev andra beskedet sommaren 2014, sedan sommaren 2015 och därefter tidigast sommaren 2016. Nya slutdatumet är hösten 2017.

Under 2014 orsakade signalfelen 237 stopp på tvärbanans Solna­gren, med uppehåll på minst 20 minuter till flera timmar.