Ilska efter SL:s nya trafikförslag

I Kårsta kommer tågen att gå en gång i timmen om SLs nya förslag blir verklighet.
I Kårsta kommer tågen att gå en gång i timmen om SLs nya förslag blir verklighet.
I september 2014 var de krismöte på SL. Vallentuna kommuns anställda kom ständigt för sent till jobbet på grund av sena ersättningsbussar.
I september 2014 var de krismöte på SL. Vallentuna kommuns anställda kom ständigt för sent till jobbet på grund av sena ersättningsbussar.
I augusti 2015 var det trångt på Universitetet. Tågets tillfälliga slutstation.
I augusti 2015 var det trångt på Universitetet. Tågets tillfälliga slutstation.
I september 2015 var buss 625 nedläggningshotad.
I september 2015 var buss 625 nedläggningshotad.
I december 2014 var många boende i norra Vallentuna rejält rädda när de tvingades åka på hala vägar med orutinerade chaufförer.
I december 2014 var många boende i norra Vallentuna rejält rädda när de tvingades åka på hala vägar med orutinerade chaufförer.
Landsbygden i Vallentuna är de stora förlorarna i SL:s förslag. Kårsta får 60-minuters trafik samtidigt som centrala Vallentuna får tätare trafik än någonsin. Orättvist tycker boende. Även nya hot mot älskad buss i Brottby.

Resenärer från centrala Vallentuna gynnas tydligt i ett nytt förslag från SL om kollektivtrafiken nästa år. Men både på Roslagsbanan och i busstrafiken är neddragningar aktuella i Kårsta, Lindholmen och Brottby.

Bland annat är buss 625 hotad – igen. Senast i höstas lyckades en envis lokalbefolkning rädda bussen.

– Det är jobbigt att de här neddragningshoten kommer gång på gång. Vi har precis kämpat för att rädda bussen och nu kommer nya förslag om nedläggning. Det är inte respektfullt, säger Sofia Segergren, (C), kommunstyrelsens vice ordförande i Vallentuna.

SL:s förslag, på trafikförändringar över hela länet, har nu skickats till kommunerna som ska reagera på det och sedan fortsätta dialogen med SL senare i vår.

– Vi ska träffa trafiknämnden i april till dess ska vi samla synpunkter och ta reda på mer detaljer, säger Sofia Segergren.

För Vallentunas del är de största förändringarna att vänta i samband med utbyggnaden av dubbelspår längs delar av Roslagsbanan. Våren och sommaren 2017 kommer tågtrafiken helt läggas ner och ersättas av busstrafik. Entreprenören Arriva lovar bättre ersättningstrafik än sist.

– Då hade vi för många nyexaminerade förare. Nu satsar vi mer på utbildning. Vi kommer också att känna till alla vägarbeten, säger Izhak Dan, kommunikatör på Arriva.

På hösten, när Österskärslinjen fortfarande ska stå still ser det ut som Vallentuna den här gången dragit det längsta strået. Men inte hela Vallentuna. Från Vallentuna station blir trafiken bättre än någonsin. I högtrafik kör tågen med 7,5 minuters mellanrum. I Kårsta får resenärerna nöja sig med ett tåg i timmen – en klar försämring.

– Jag är inte förvånad. Det kommer att leda till att folk väljer bilen, säger Anna Söderberg Amlert och hoppar på ett tåg mot Kårsta vid Vallentuna station.

Erika och Lena Fredlund som bor centralt står kvar på perrongen.

– Visst det låter ju jättebra för oss som bor centralt, men det är orättvist med så kraftiga skillnader, säger Erika Fredlund.

De är båda litet trötta på ständiga avstängningar och ombyggnationer och tycker att tåget går ganska bra som det gör.

– Kan inte bara tågen få gå på ett tag, säger Lena -Fredlund.

Det är inte bara genom tågtrafiken som boende på landsbygden drabbas. En hel grupp av bussar som kör kring Kårsta Söderhall och Brottby påverkas. Två bussar, 625 och 667, hotas att läggas ner.

En ny buss, 669 ska ersätta dessa vissa sträckor. Vilken väg den bussen ska gå och hur ofta är ännu oklart.

– Buss 225 går parallellt med 665. Där det avviker finns ett ytterst litet resandeunderlag, säger Gösta Wolter, presskontakt på Nobina.

Övriga bussar i området körs av entreprenören Arriva.

– Om folk upplever att det bli sämre ser vi över det, säger Izhak Dan.

Fakta

Läsarreaktioner

”Om det fanns en cykelväg skulle det vara lättare att acceptera en förändring. Som det är nu blir man ju verkligen strandad utan körkort.”

”Jag blir så trött på SL:s idioti. 665 är ju inget alternativ, vi vill åka till Danderyd. Speciellt galet är det eftersom 665 inte har anslutning med 676 och 639 vid ­Brottby trafikplats, detta på grund av att det är olika bolag så de kan inte kontakta varandra vid förseningar.”

”Jag kommer gråta om busslinjen försvinner. End of story.”

”Ja ni ser Kårsta är dissade även av SL.”

”Vi bor i expansionsområden, utveckla heter det, INTE avveckla! Skulle gärna se busslinje Sättra–Garns–Ekskogen–Brottby, då kunde ännu fler åka!”

Fakta

Flera tågstopp väntar nästa år

Roslagsbanan:

17 februari –16 augusti: Kårstagrenen på Roslagsbanan stängs av och ersätts av buss.

16 augusti – 15 december: Tågen går enligt lördagsupplägg. 60-minuterstrafik till Kårsta, 30-minuterstrafik till Lindholmen och 16 minuters-trafik till Vallentuna och Ormsta. Extratåg till Vallentuna ger 7,5 minuterstrafik.

Bussar:

625 – Danderyds sjukhus – Söderhall: Hela sträckan kommer att läggas ner.

661 Vallentuna station –Kårsta: ska sluta gå via Gillberga.

665 Vallentuna station – Kårsta: Sträckan Söderhall – Kårsta får två ytterligare avgångar. Sträckan Söderhall- Brottby får sex färre avgångar och motsatt riktning. Brottby – Söderhall ska få fyra färre avgångar.

666 Ekskogens station – Stora Karby: ändrad linjesträckning, alla turer förlängs till och från Brottby.

667 Stora Karby – Gillinge: Hela sträckan kommer att läggas ner.

669 (Danderyd) Karby/Ekskogen – Sättra: ny linje som ska kompensera för försämringar i övrig trafik. Fem av avgångarna ska gå direkt till och från Danderyd.

Källa: SL