ANNONS

Ilskan mot SL:s nya spelreklam: ”Djupt tragiskt”

Spelreklam i tunnelbanan pendeltåget kollektivtrafiken reaktioner
Flera har reagerat på spelreklam i kollektivtrafiken.
SL har gett grönt ljus till casinoreklam i kollektivtrafiken.
Men den nya spelreklamen har fått många att reagera.
"Det är djupt tragiskt att SL inte tar avstånd från spelreklam", skriver en läsare på Mitt i Stockholms Facebook.
ANNONS

Sedan årsskiftet får nätcasinon göra reklam i SL:s kollektivtrafik.

Förändringen har väckt starka reaktioner hos många av resenärerna, något som synts på Mitt i Stockholms Facebooksida.

”Förbjud skiten NU”

På Mitt i Stockholms Facebook-sida kan läsare svara på vad de tycker om den nya spelreklamen.

På måndagsförmiddagen hade 260 personer svarat på frågan. 233 personer hade då svarat ”Bedrövligt!” och 27 personer ”Helt okej för mig.”

Flera kommenterar att de gärna skulle se ett totalförbud mot spelreklam i Sverige.

”Vi drunknar i den här j-a spelreklamen! Förbjud skiten NU!” skriver Marianne, en av de kritiska rösterna på Facebook.

En annan av kritikerna är Jörgen:

ANNONS

”Det är djupt tragiskt att SL inte tar avstånd från spelreklam”, skriver han.

”frisk bris i förbjudsverige”

Men långt ifrån alla är negativt inställda till spelreklamen.

”Freedom! En frisk bris i förbjudsverige. Snart är även det olagligt. Vi är inne i en mörk tid just nu där staten och regleringar styr allt.” skriver Henrik i en av Mitt i Stockholms Facebook-trådar.

Flera kommenterar också att de inte tycker det spelar särskilt stor roll om casinoreklamen sitter uppe i kollektivtrafiken.

”Helt ok. JAG spelar inte ändå!” skriver Pierre.

SL:s ordförande: ”Kommenterar inte”

Liberala landstingspolitikern Sara Svanström anmält Ninja Casino-reklamen till Reklamombudsmannen, skriver Stockholm Direkt, och i förra veckan meddelade civilminister Ardalan Shekarabi (S) att han kallar spelbolagen till möte. Han sa då till SVT att svenska folket är trötta på den ”ohämmade aggressiva marknadsföringen”.

Flera politiker har satt ner foten mot reklamen. Men Kristoffer Tamsons (M), ordförande för SL och Trafiklandstingsråd i Stockholm, har inte velat inte svara på frågor om kritiken mot nya spelreklamen i kollektivtrafiken.

– Vi är väldigt för reklam i tunnelbanan, det är en viktig intäkt och vi vill att den ska öka under de kommande åren. Men när det handlar om hur man gör reklam vill jag inte kommentera det närmare, säger Kristoffer Tamsons (M) till Mitt i Stockholm.

Fakta

Nya spellagen i korthet

  • Från 1 januari 2019 måste alla som bedriver verksamhet på svenska spelmarknaden ha licens.
  • En spelmyndighet fattar beslut om vilka som ges licens. Licensen varar i högst fem år.
  • En licenshavare ska skydda spelare mot överdrivet spelande och hjälpa spelare att minska sitt spelande om det finns skäl.
  • Licenshavaren ska följa registrerade spelares spelbeteende för att kunna motverka problem med överdrivet spelande.
  • Möjlighet ska finnas för spelare att stänga av sig från spel.
  • Åldersgräns på spel är 18 år och 20 år för tillträde till ett kasino.
  • Det är inte tillåtet för en licenshavare att erbjuda eller lämna kredit för insatser i spelet.
  • Krav på måttfullhet gäller vid marknadsföring av spel.
  • Marknadsföring får inte riktas direkt till en spelare som valt att stänga av sig från spel eller som blivit avstängd av en licenshavare.
Källa: regeringen.se
Fakta

Nya riktlinjer i kollektivtrafiken

Clear Channel, företaget som sköter reklamen åt SL, har själva satt upp regler för vad ”måttfullhet” innebär när det gäller spelreklam. Kriterierna utgår från Spelbranschens riksorganisations (SPER) etiska riktlinjer för ansvarsfull marknadsföring av spel om pengar.

  • Endast tillåta reklam från bolag som har licens hos Spelinspektionen.
  • Maximalt 20% av reklamutrymmet i varje annonsmiljö utgörs av spelreklam. Med annonsmiljö menas till exempel en enskild tunnelbanestation.
  • Utesluta ytor utanför skolor, idrottsplatser och kända beroendekliniker från spelreklam.
  • Begränsa vilken typ av terminologi och grafiskt uttryck som får användas i annonserna.
  • Införa obligatorisk information om åldersgräns för spelande, hänvisning till Stödlinjen samt rekommendation om ansvarsfullt spelande.
  • Ej tillåta specialformat som kan uppfattas särskilt kraftfulla, såsom invändigt helfolierade tågvagnar eller hela tunnelbanestationer.
  • Införa särskilda interna processer för förhandsgranskning av annonsmaterial från spelbolag.
Källa: clearchannel.se