Inga badvakter i nya simhallen

Tyresös nya simhall har inga badvakter.

– Jag är helt bestört. Det handlar ju om minuter om det händer en olycka, säger Malin, förälder i Tyresö.

Malin och hennes familj besökte Tyresö Aquarena en vardag i förra veckan tillsammans med sambo och barn. Under hela tiden som familjen badade såg hon inte skymten av en badvakt.

Ute i receptionen, däremot, fanns personal och en stor skärm som visade bilder från simhallen.

– Min sambo som satt och väntade på oss efter badet sa att flickorna i receptionen bara satt och pratade och aldrig tittade på skärmen, berättar Malin.

Enligt Markus Söderman, simhallschef på Medley, är det ingen skillnad på företagets badvaktspolicy i den gamla och nya hallen.

– Vi har inga speciella badvakter, men all vår personal är kunniga i hjärt- och lungräddning och genomgår årligen tester där de måste visa att de klarar av att simma ner på botten och hämta upp drunknade personer, säger han.

Medley har som regel att det alltid ska finnas minst tre personer i en öppen simhallsanläggning. Under helger och skollov och efter klockan 16 då det finns fler anställda där, ska minst en av dem bevaka bassängområdet – resten cirkulerar runt.

– Vår incidentstatistik visar att det händer lika mycket olyckor i dusch och bastu som i simhallen och därför tycker vi att det är bättre med cirkulerande personal. Säkerheten är bättre i den nya än i den gamla hallen eftersom vi har bättre överblick över badet från receptionen.

Det finns ingen lag som reglerar hur simhallar ska sköta sitt säkerhetsarbete. Christian Söder, handläggare på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, kan dock meddela att Konsumentverket står i startgroparna med att sjösätta en branschöverenskommelse om säkerheten på simhallarna, där det bland annat ställs krav på riskanalyser. Visar analysen att badvakter behövs ska de som driver simhallen också se till att det finns.

– Självklart ger det ett bättre skydd med badvakter. Men föräldrarna har alltid det yttersta ansvaret, säger Christian Söder.