Inga lånecyklar – trots löften

Väljer staden Clear Channel som cykelleverantör kommer Solna att ingå i ett cykelnätverk som sträcker sig över hela innerstan och ut på Lidingö.
Väljer staden Clear Channel som cykelleverantör kommer Solna att ingå i ett cykelnätverk som sträcker sig över hela innerstan och ut på Lidingö.
Införandet av lånecyklar var ett vallöfte från alliansen 2010, och redan till sommaren 2011 skulle de vara på plats.

Trots det rullar fortfarande inga lånecyklar på ­Solnas gator.

I vintras fastställde staden en tidsplan för utbyggnaden av låne­cykelsystem i Solna. Planen var generell, och skulle gälla alla företag som var intresserade av att etablera sig i kommunen.

Enligt planen skulle fem cykelstationer vara på plats senast den 1 april i år, och ytterligare 15 före den 1 augusti.

Hittills finns dock inte en enda cykelstation på plats. Ordet fiasko ligger nära till hands.

Ett av de intresserade företagen, JC Decaux, fick kalla handen på det förslag som de lämnade till kommunen i slutet av förra året.

– Svaret som Solna gav på det var negativt, bekräftar Carina Herly, kommunikationsansvarig på JC Decaux.

Ställde ni krav på att få vara ensamma i Solna?

– Jag vill inte gå in på detaljer. Men vårt förslag kvarstår.

Konkurrenten Clear channel, som även driver cykelsystem i innerstan och på Lidingö, har dock tecknat en överenskommelse med staden. Företaget har sökt fem så kallade skyltlov, en typ av bygglov för att sätta upp reklamskyltar, vid inledningsvis fem cykelstationer: Två runt Solna centrum, en vid Ekelundsbron mellan Pampas och Karlbergs slott och två runt Västra skogens tunnelbanestation.

– Vi börjar på gränsen mot Stockholm för att se hur cykelströmmarna rör sig. Sedan kompletterar vi med fler stationer, säger Johan Sundman, projekt­ledare på Clear channel.

Skyltloven är nödvändiga för att det ska bli några cykelstationer i Solna, menar Johan Sundman.

– Det är reklamen som finansierar hela verksamheten. Användaravgifterna täcker knappt de administrativa kostnaderna.

Clear channel har blivit ombedda att komplettera sina ansökningar med ytterligare handlingar innan stadsbyggnadsförvaltningen fattar ett beslut. Handläggaren Ida Holsner vill dock inte uttala sig eftersom loven inte är färdiggranskade.

Men enligt en anonym källa på Solna stad kommer fyra av fem skyltlov troligtvis inte att godkännas, dels på grund av olämplig placering men också för att reklamskyltarna kan strida mot det knappt 20-åriga reklamavtal som Solna har med JC Decaux.

Anders Ekegren (FP), stadsbyggnadskommunalråd i Solna, tycker inte att lånecykelsatsningen är ett fiasko.

– Nej det kan man inte säga. Vi har varit för optimistiska, men det tar också tid för att allt det juridiska ska bli korrekt, säger han.

Trots brutna löften vågar han sig dock på ett nytt.

– Solna blir nästa kommun i länet att införa lånecyklar, det kan jag lova, säger han.

I Sundbyberg går planerna ännu trögare. Tjänstemännen på stadsbyggnadsförvaltningen har ännu inte valt leverantör.

– Det pågår diskussioner med de två företagen. Jag tror inte vi har lånecyklar i Sundbyberg förrän till hösten, säger förvaltningschef Göran Langer.

Kommunalrådet Jan Jogell (S) hade helst sett en reklamfri finansiering av lånecykelsystemet.

– Jag tycker ju att detta är ett landstingsuppdrag. SL kunde ha varit huvudman, eftersom lånecyklarna oftast ställs vid kollektivtrafikspunkter, säger han.