Ingen dispens för jätteskrapan i trä

Det var tal om att höja maxgränsen för byggnader i Sundbyberg men Transportstyrelsen sa nej. Och att få dispens för höga hus i Hallonbergen är lättare sagt än gjort. ”Läget är som gjort för ett höghus”, säger en besviken Jonas Nygren som tycker att 59 meter är tramsigt lågt.
Det var tal om att höja maxgränsen för byggnader i Sundbyberg men Transportstyrelsen sa nej. Och att få dispens för höga hus i Hallonbergen är lättare sagt än gjort. ”Läget är som gjort för ett höghus”, säger en besviken Jonas Nygren som tycker att 59 meter är tramsigt lågt.
Bromma flygplats grusar ytterligare en höghusdröm i Hallonbergen. Trähuset som skulle bli ­världens högsta får inte byggas.

Det 65 meter höga huset helt i trä vid Rissneleden skulle sätta Hallonbergen och Sundbyberg på världskartan.

Men nu har Swedavia, som driver Bromma flygplats, kommit med ett dystert besked. De tänker inte ansöka om dispens för det som skulle bli världen högsta trähus.

– Det här är ett bakslag. Men vi hoppas fortfarande kunna bygga världens högsta trähus i Sundbyberg. Vi letar efter en ny plats, ­säger Sandra Frank, marknadschef på Folkhem som ville bygga huset.

På grund av närheten till Bromma flygplats får byggnader i Sundbyberg inte vara högre än 59 meter över havet. Men Swedavia kan ­efter en riskanalys välja att ansöka om undantag för höga byggnader hos Transportstyrelsen. Det gjordes för de 70 meter höga Tule­tornen.

Men under ett möte med arkitekterna, byggföretaget Folkhem och kommunen rekommenderade Swedavia i stället att de ser över projektet och anpassar det till höjdreglerna.

– Vi ansåg att möjligheten att få ett undantag var ganska liten och det är en process som tar tid, säger Mikael Agnegård, flygsäkerhetskoordinator på Bromma flygplats.

Det här är inte första gången som Transportstyrelsens regler grusar högresta planer i Hallonbergen. För ni minns väl den 75 meter höga skyskrapan som skulle blir Sundbybergs nya landmärke? Inte heller den fick dispens. Kruxet är att Hallonbergen redan ligger på en höjd och då kan hus vara max 11–16 meter höga.

Skrapan som skulle bli nytt landmärke har nu planerats om till från 23 till 11 våningar.

Där världens högsta trähus skulle stå planerar Folkhem i stället för fyra lägre trähus, med åtta och nio våningar.

– De har lagt en blöt filt över hela staden. Det här gör att vi inte kan bygga höga hus. Då får man ta större ytor i anspråk och det påverkar kommunens möjlighet att expandera på olika sätt, säger Jonas Nygren (S), kommunstyrelsens ordförande.

Enligt Nygren påverkar detta stadens möjligheter att utvecklas.

– Jag är väldigt besviken över att Swedavia och Transportstyrelsen inte löser detta. Väljer man att ha en flygplats med skytteltrafik får man planera så det inte hämmar utvecklingen i kommunerna runt om.

Fakta

Säkerhetsregler runt flygplatsen

Sundbyberg ligger inom Bromma flygplats säkerhetszon, därför får inga byggnader vara högre än 59,4 meter över havet.

Swedavia kan ansöka om dispens hos Transportstyrelsen för byggen som överskrider gränsen.

När Bromma uppgraderades till storflygplats ansökte Swedavia om att maxgränsen höjdes till 90 meter i centrum och Duvbo, 100 meter i Rissne och 140 meter i Hallonbergen. Transportstyrelsen sa nej.