Ingen postutdelning varje dag i Väsby

Postnord har i uppdrag att dela up post varje vardag till alla hushåll - men det har man inte klarat av i Väsby under sommaren.

– Det är inte alls bra. Det är ett misslyckande, säger Camilla Törnkvist som är produktionsområdeschef för distrikt Stockholm Mitt.

Under sommaren har det i sociala medier varit vanligt med vittnesmål om försenad post i Väsby. Nu erkänner Postnord att de inte klarat av att dela ut posten varje dag till alla hushåll under sommaren.

– Fem av våra sommarvikarier hoppade av sina jobb i förtid vilket gjorde att vi kring vecka 27 fick problem. Att med kort varsel få tag på nytt folk mitt i sommaren var väldigt svårt, säger Camilla Törnkvist på Postnord.

Följden blev att Postnord inte klarade av att dela ut post varje dag till alla hushåll i Upplands Väsby.

– Till de kunder som drabbats vill vi be om ursäkt. Jag vill samtidigt betona att brevbärarna som jobbat under sommaren har slitit och kämpat enormt hårt, säger Camilla Törnkvist.

En brevbärare som Mitt i Väsby har varit i kontakt med beskriver arbetssituationen under sommaren som hemsk.

– Stressen har varit fruktansvärd och det gör att det också kan bli fel utdelning. Jag har varit helt slut efter arbetet, berättar brevbäraren.

Brevbäraren vittnar också om att många Väsbybor klagat på postgången.

– Det är många som kommer ut och frågar vad det är som har hänt. Vissa distrikt har ju bara delats ut varannan dag.

Camilla Törnkvist på Postnord säger att situationen nu blivit bättre i takt med att de ordinarie brevbärarna börjar komma tillbaka från semestern.

– Det är stabilare idag. Samtidigt har vi enorma volymer de här veckorna så det är fortfarande mycket jobb för brevbärarna.

Vad drar ni för lärdom av sommarens strul?

– Vi behöver ha bättre back up, rekrytera vikarier tidigare och se över introduktionen för vikarierna. Vi behöver också ta reda på varför de fem vikarierna hoppade av under sommaren, säger Camilla Törnkvist.