ANNONS
"Det är inte rimligt att det sköts så här illa" tycker föräldern Pontus Lundell.
"Det är inte rimligt att det sköts så här illa" tycker föräldern Pontus Lundell.
Långtradare som imorse stod parkerad tvärs över barnens väg till skolan
Långtradare som imorse stod parkerad tvärs över barnens väg till skolan

”Det är ingen som tar på sig ansvaret”

Nyheter 

Barnens skolväg har blivit byggherrarnas parkeringsplats, menar föräldern Pontus Lundell som sedan i höstas fört kampen för att barnen ska få en säker väg till skolan. Men ingen tar ansvar, säger han.
– Alla ansvariga skyller på varandra och samordning för att lösa trafiksituationen verkar helt saknas.

ANNONS

Vid korsningen Sparrmansvägen i Hammarbyhöjden, byggs bostäder. Arbetet har pågått sedan i höstas och i nuläget bygger ett bolag på vardera sida om vägen. Här råder trafikkaos och barnens skolväg har blivit lastbilsparkering, tycker föräldern Pontus Lundell.

– Gångvägen blir blockerad och barnen tvingas ut i gatan, det är inte rimligt att det sköts så här illa.

Men trots att han sedan september i flera omgångar hört av sig till både byggbolagen Brickhouse och Småa, Stockholms stad och trafikkontoret har ingen förbättring skett.

–Problemet är att alla skyller på varandra att samordning helt verkar saknas. Jag trodde att jag kanske hade fått gehör för det var lugnt i ett par dagar men i dag var det avspärrat igen. Jag vet snart inte längre vad jag ska göra. Det är ingen som tar på sig ansvaret. Till vem mer ska jag vända mig nu? Polisen? Eller måste jag springa och sätta ut skyltar och stoppa bilar själv?

Mathias Svanberg, platsansvarig på Brickhouse  anser att bolaget inte har bidragit till att barnens skolväg på något sätt äventyras utan att man haft en bra dialog med lärarna på skolan som tycker att det har funkat bra både informationsmässigt och trafikmässigt från vår sida av bygget. Och platschefen på Småa, Svante Lindgren anser att det hittills framför allt är Brickhouse fordon som blockerat barnens skolväg.

Men den lastbil som stod här imorse kördes enligt vittnen sedan in på Småas byggarbetsplats 

–  Det var olyckligt att det stod en bil där i morse. Det tar jag på mig. Men det är många underleverantörer som kör åt oss och det är svårt att nå ut med information till alla om hur de ska köra och var fordonen får stå, säger Svante Lindgren.

Varför ordnar ni inte bara en säker skolväg åt barnen, till exempel separerar gångvägen från bilvägen?

– Vi håller på att ta fram en ny trafikanordningsplan för att förbättra situationen. Vi sitter inte med armarna i kors utan jobbar för att det ska bli säkrare.

När ser vi resultatet av den nya planen?

– Det är en pågående process som tar tid, vi gör vad vi kan, säger Svante Lindgren.

Erik Johansson på trafikkontoret säger att det normala är att byggbolagen söker tillstånd för att få använda mark. I det här fallet finns inget sådant tillstånd.

– Bolagen måste se till att ha en lämplig plats för parkering så att att stora lastbilar inte behöver ställas så att de blockerar gångvägar och trottoarer, då betraktas de som felparkerade.

Men Stockholms stad kan inte påverka situationen på annat sätt än genom att ge trafikböter om fordon står felparkerade.

Det låter som att byggherrarna riskerar rätt lite med tanke på vad det innebär för barnen att gå den här vägen till skolan.

– Vi ser till att skolvägar är säkra på andra sätt, genom begränsad hastighet bland annat. Men i ett sådant här läge kan vi bara påverka genom att ge böter.

 

ANNONS

Fler nyheter från Stockholm

Brand i Tullinge
Nyheter

Spridningsrisk när flerfamiljshus brann

Kultur

Kalle Assbring vinnare av Fotobokspriset 2017

Nyheter

Kungen impad av arbetet mot våld i Norsborg

Nyheter

Här ska det byggas om för bättre cykeltrafik

Kultur

Berättelsen bakom New Yorkbilderna

Brott

Nya uppgifter om morden i Hallonbergen

ANNONS
ANNONS