Ingen snabbcykelbana mellan Frescati och Mörby

Cykelvägen längs E18 skulle göras till en snabbcykelbana där hojarna kunde susa förbi 40 kilometer i timmen. Men pengarna räckte inte till och Trafikverket stoppar planerna.
Cykelvägen längs E18 skulle göras till en snabbcykelbana där hojarna kunde susa förbi 40 kilometer i timmen. Men pengarna räckte inte till och Trafikverket stoppar planerna.
Cykelvägen längs E18 skulle göras till en snabbcykelbana där hojarna kunde susa förbi 40 kilometer i timmen. Men pengarna räckte inte till och Trafikverket stoppar planerna.

Cykelvägen längs motorvägen mellan Frescati och Mörby skulle byggas om och i framtiden kunna ta fyra cyklister i bredd. Dessutom skulle fotgängarna separeras helt från cyklisterna. Men projektet i den formen är nu stoppat av Trafikverket.

– Vi insåg under planeringsskedet att vi inte skulle ha tillräckligt med medel för att få till snabbcykelstråket. Så vi drog i handbromsen för att fundera ytterligare på vilka åtgärder som kan göras på sträckan, säger Noran Khalfallah, projektledare på Trafikverket.

En halv miljard skulle åtgärderna ha kostat enligt Noran Khalfallah, pengar som Trafikverket alltså inte kunde avsätta för projektet. Det finns flera skäl till att vägen skulle bli så pass dyr.

– Det är otroligt svåra miljöer som vi rör oss i som kräver speciella åtgärder för att få till snabbcykelvägen. Dels ligger det planerade snabbcykelstråket längs motorvägen, vid nationalstadsparken och vid Roslagsbanan, säger Noran Khalfallah och fortsätter:

– Och man passerar mycket vattendrag och ett flertal broar. Då måste man antingen få till nya broar eller bredda nuvarande. Och på många delar av sträckan finns knappt utrymme att göra några åtgärder som vid Naturhistoriska museet till exempel.

Men planerna på mindre åtgärder på sträckan är inte helt nedlagda. Vilka ändringar det skulle kunna blir är dock för tidigt att säga.

– Vi tittar på allt möjligt, men någonstans måste det vara värt investeringen också. Det kan gå att bredda vägen lite men hur mycket bättre blir det då? Det är sådana frågor som vi måste väga för- och nackdelar, säger Noran Khalfallah.

Trafikverket utreder dock vidare ett annat snabbcykelstråk mellan Norrtull och Kista och där har man kommit betydligt längre.

– Vi ser att det är mer genomförbart och att de finns utrymme där, även om det är svåra miljöer på den sträckan också. Vi är fortfarande i ett samrådshandlingsskede, men har kommit längre och hoppas få till en vägplan så att vi kan bygga den snabbcykelvägen, säger Noran Khalfallah.