Ingen start för pendelns linje 44

Tiden går. Nya pendellinjen är nu fyra månader försenad, och ingen vet när den kan starta.
Tiden går. Nya pendellinjen är nu fyra månader försenad, och ingen vet när den kan starta.
Den senaste prognosen för start av nya linje 44 Bro-Älvsjö var den 1 april. Nu har den skjutits upp – igen.

Nej, det bidde ingen ny pendellinje 44 i april heller, som SL och tågoperatören MTR utlovat.

Anledningen till att starten skjuts upp om och om igen är att den nya tågmodellen, som togs i bruk för ett par år sedan, har haft större underhållsbehov än förväntat.

Och man vill se till att få underhåll gjort nu under garantiperioden.

Finns inte tillräckligt med tågvagnar

Det innebär att MTR har för få tåg för att kunna starta linje 44.

– Vi vill känna oss säkra på att det finns tillräckligt med tåg för att klara alla avgångar. Men det är SL som beslutar när det är dags att köra, säger Claes Nyberg, pressansvarig vid MTR.

Linje 44 ska gå mellan Bro/Kalhäll och Södertälje C på vardagar klockan 06-09 och 15-19 på vardagar. Tanken var att linjen skulle starta den 10 december 2017, och då till en början bara till Älvsjö. I augusti 2018 är planen att linjen ska fortsätta till Södertälje.

Men nu har den alltså skjutits upp, igen.

– Vi följer MTR:s fordonsutsättning dagligen, och när den är tillräcklig och stabil över tid kan linjen starta, säger Claes Keisu vid trafikförvaltningens presstjänst.

Ingen ny prognos för start

Antalet vagnar i trafik har ökat sedan i december, men de är ännu inte tillräckligt många.

Någon prognos för när linjen kan starta vill varken SL eller MTR ge.

– Vi håller fortfarande inne betalningar till MTR om 100 miljoner kronor, säger Claes Keisu.

Fakta

Direktbussar ersätter

Resenärer hänvisas till linje 43 Bålsta-Nynäshamn och 43X Kallhäll-Nynäshamn.

Ersättningsbussar går på morgonen från Bro, Kungsängen och Kallhäll till Akalla (tunnelbanans blå linje) och tillbaka på eftermiddagarna. 

Källa: SL