Min lokala hjälte

Ingen tunnel vid Färgarplan

Det blir ingen arbetstunnel för den nya tunnelbanan, vid Färgarplan. Prover visar att marken är problematisk och bygget skulle bli dyrt och svårt.

Landstinget planerar därför att bygga tunneln på en annan plats på söder, kanske i änden av Katarina Bangata.

För att kunna bygga den nya tunnelbanestationen under Hammarby kanal, så behövdes en arbetstunnel byggas för att kunna transportera bort material från underjorden.

Alternativen var att bygga en tunnel antingen vid Färgarplan eller i södra änden av Katarina Bangata. Många grannar vid Färgarplan protesterade mot att få tio lastbilar per timme körandes förbi sitt hus mellan klockan 07-22 under flera års tid, vilket Mitti tidigare skrivit om.

Nu kan de dock pusta ut.

Efter att i veckan ha fått tillbaka resultatet från höstens provborrningar i marken så upptäcktes djupa lerlager i marken. Det gör att det skulle bli allt för teknisk komplicerat och dyrt att bygga en tunnel här och landstinget skrotar därför de planerna.

Att bygga en tunnel i änden av Katarina Bangata finns dock kvar som ett alternativ, men landstinget ser också över andra lösningar.

– Ett alternativ som vi håller på att utreda nu är att använda oss av samma arbetstunnel som för station Sofia, med tunnelmynning vid Londonviadukten, berättar Martin Hellgren, projektchef för utbyggnaden till Nacka och söderort, i ett pressmeddelande.

En fördel med det skulle vara att byggtrafiken kommer ut direkt på Stadsgårdsleden och väg 222. Men den långa vägen från Londonviadukten till Hammarby kanal kan påverka tidsplanen negativt.

Svaren på provborrningarna vid södra änden av Katarina Bangata är inte klara än, men preliminära resultat visar att det är möjligt att bygga en arbetstunnel där.

Arbetet med att bestämma vilket som är det bästa läget för arbetstunneln beräknas vara klart senast till samrådet som ska hållas under våren.

Bygget planeras att starta 2018 och år 2025 ska den nya tunnelbanan till Nacka och söderort tas i drift.