Den 4 december slutade Jonas Serneholts kabel-tv fungera. Över en vecka senare är den fortfarande inte igång.

– Driftstörningar i några timmar eller en dag. Fine, det kan jag leva med. Men det är anmärkningsvärt när ett stort företag som Tele2 tar så otroligt lång tid på sig, säger han.

Han är inte ensam om problemet. Inledningsvis verkar hela Järfällahus bestånd ha drabbats.

– Vi har 5 400 lägenheter, men hur många som har kabel-tv vet vi inte, säger Christian Baarsen på Järfällahus.

Dubbla brott på kablar

Enligt information som han fått från Tele2 har flera struliga omständigheter staplats på varandra. Först upptäcktes ett brott på kabelnätet som de inte hade reservdelar till i lager. Sedan upptäckte de ett andra brott på fibernätet, som även det påverkar kabelnätet i området.

– Det verkar ha eskalerat ganska högt upp inom Tele2, för det är ganska ovanligt med så här stora brott som pågår så länge, säger Christian Baarsen.

Ingen prognos

Tele2 har ingen prognos i nuläget.

– Nej tyvärr, men våra tekniker arbetar intensivt för att åtgärda felet. Vi beklagar de besvär och olägenheter som detta kan orsaka, säger Jessica Hjälmered, kommunikationschef på Tele2.

Enligt Christian Baarsen undersöker Järfällahus och Tele2 om det går att kompensera de boende som blivit av med sin kabel-tv.