På sju månader har elsparkcyklarna gått från att vara totalt okända till att vara överallt: På Stockholms gator, på medborgarnas läppar – och på Mälarens botten.

Det här är berättelsen om hur elsparkcyklarna tog över huvudstaden.

Jonas Sylven-Möller

Det är den sista oktober förra året. Den 24-åriga stockholmaren Myrna Lorentzson har haft en blöt festkväll på stan. Tillsammans med några vänner promenerar hon längs vattnet vid Söder Mälarstrand.

– Klockan var typ ett på natten. Det var mörkt och kallt ute. Jag hade druckit ganska mycket och var full, berättar hon ett halvår senare.

Märkligt ultimatum från Voi

Plötsligt får hon syn på en elsparkcykel som står vid kajen.

Elsparkcyklar

 Myrna frågar vännerna hur mycket hon får för att slänga den i vattnet.

”Du får 500 kronor”, säger vännerna. Men när de förstår att Myrna menar allvar tar de snabbt tillbaka erbjudandet.

– Jag slängde i alla fall sparkcykeln i vattnet. Min kompis filmade allting och i mitt berusade tillstånd tyckte jag att det var en bra idé att lägga ut det på Instagram och Twitter, säger Myrna Lorentzson.

Myrna Lorentzon kastade en elcykel i vattnet vi Söder Mälarstarand.

Myrna Lorentzon vid kajen på Söder Mälarstrand där hon kastade en elsparkcykel i vattnet. Foto: Pekka Pääkkö

Dagen efter vaknar hon bakfull och inser snabbt att det hon gjort var dumt. Myrna raderar filmen från sociala medier och tänker att saken är ur världen.

Då är hon lyckligt ovetandes om att hon snart ska ställas inför ett märkligt ultimatum från företaget Voi.

Elsparkcyklar

I slutet av sommaren börjar de första elsparkcyklarna rulla på stans gator. Under deras första halvår i Stockholm blir de fler och fler.

Många stockholmare blir irriterade och tycker att cyklarna hindrar framkomligheten och när vintern kommer klagar snöröjare på att de är i vägen.

Elsparkcyklar

ElsparkcyklarMånga snöröjare klagade i vintras på att sparkcyklarna stod i vägen på gator och trottoarer. Foto: Akrivbild

I februari har trafikkontoret fått in runt 20 klagomål på sparkcyklarna, de flesta just om att de står i vägen på gångbanor.

– De står och dräller överallt. Jag är så trött på det, sa Inga-lill Nordenskiöld som bor vid Hornstull till Mitt i.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) på en elsparkcykel från amerikanska Lime utanför stadshuset. Foto: Ibeyo

Oväntad vändning för Myrna

Två dagar efter att Myrna Lorentzson dränkt en Voi vid Söder Mälarstrand blir hon kontaktad av en representant från företaget.

– Det var inte roligt alls. Jag blev orolig när de hörde av sig, säger hon.

Men företaget kommer med ett erbjudande som gör henne förvånad: ”Antingen ses vi i domstolen – eller så blir du vår ambassadör”, säger företaget.

– Jag tackade ja till att bli ambassadör för Voi. Företaget bad mig också skriva en offentlig ursäkt på min blogg, säger hon.

Tidigare statsminister på elspark

Den 14 februari 2019 fastnar toppolitikern och tidigare statsministern Carl Bildt på bild när han tar sig fram på en elsparkcykel.

Det är Jakob Kakembo Andersson, tidigare pressekreterare hos S-minister Annika Strandhäll och numera presschef för herrlandslaget i fotboll, som tar bilden för att sedan lägga ut den med en kommentar på Twitter.

Efter att klagoålen börjat rassla in till trafikkontoret bestämmer sig staden för att agera.

I februari träffar trafikborgarrådet med representanter från trafikkontoret och företagen Voi, Lime, EU-Bike, Blinkee City, Nextbike, Felyx och Tier för att prata om elsparkcyklar och hyrcyklar i stan.

– Vi har diskuterat olika lösningar som gör att företagen raskt kan plocka bort dem om de står i vägen, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd till Mitt i.

Ett förslag är att skapa zoner med parkeringsförbud för elsparkcyklar i CityTrafikkontoret har diskuterat ett förslag om att skapa zoner med parkeringsförbud för elsparkcyklar i City. Foto: Elin Angvarson

Elsparkcyklar

Stockholmarna är kluvna

Den 21 mars kom en Demoskopundersökning från Stockholms Handelskammare som visar svart på vitt att sparkcyklarna är en vattendelare. I undersökningen har 2  211 stockholmare fått frågan om man ser eldrivna sparkcyklar som ett bra framtida färdmedel.

Elsparkcyklar

Resultatet: 41 procent av de tillfrågade i länet uppger att de är positiva till elsparkcyklarna och 54 procent uppger att de är negativt inställda.

– Man behöver prova dem för att förstå vad det är för något. Jag tror de äldre ska testa dem, det skulle nog öka graden av acceptans och uppskattning, säger Daniel Helldén.

Elsparkcyklar

Myrna: Jag hatar dem

En solig förmiddag i mars 2019 är Myrna Lorentzson tillbaka på platsen vid Söder Mälarstrand.

Elsparkcyklar

Hon sitter på en bänk, blickar ner i det mörka vattnet och berättar att trots att hon tackade ja till Voi:s erbjudande, blev hon aldrig ambassadör.

– Voi förstod väl att jag varken är influencer eller känd. Samarbetet ströks, säger Myrna Lorentzson.

Veckorna efter att Myrna slängt sparkcykeln i vattnet blev händelsen viral. Det var flera som hörde av sig till henne och tyckte att hon förstörde miljön.

Men i dag minns hon tillbaka på allt som har hänt med ro.

– Jag tänker att om jordklotet går under är det inte direkt jag som ensam är ansvarig för det, säger hon.

Under våren ansluter sig Köpenhamn till städer som Madrid och San Francisco som tidigare förbjudit fordonen. Men man går inte riktigt lika långt, danskarna förbjuder endast elsparkcyklar som inte har tillstånd för att kunna kontrollera antalet. Myrna Lorentzon har inte heller särskilt mycket till övers för dem.

Vad tycker du om elsparkcyklar i dag? 

– Jag hatar dem. Sparkcyklarna är i vägen hela tiden och är dessutom väldigt töntiga, säger Myrna Lorentzson.