ANNONS

Utlovade försöket med cykel på Roslagsbanan blir inte av

Det blir inget försök med cykel på Roslagsbanan
Miljö- och kollektivtrafikregionråd Tomas Eriksson (MP) lägger skulden på entreprenören Arriva.
Undrar du också vad som hände med det utlovade försöket med att tillåta cykel på Roslagsbanan? Det blir inte av, meddelar nu kollektivtrafikregionrådet Tomas Eriksson (MP) och lägger skulden på entreprenören Arriva.
ANNONS

Den blågröna majoriteten i landstinget lovade att göra ett sex månader långt försök med cyklar på lokalbanorna, med start i april eller maj. Tanken var att göra som på pendeltågen och tillåta cyklar i lågtrafik och i mån av plats.

Men försöket stötte på patrull – i form av Arriva, som kör tågen.

Hårda inbromsningar

– De såg en fara med att ha cyklar löst på tvärbanan, där man har problem med kraftiga inbromsningar på grund av tågens magnetbromsar. Då skulle man behöva fixera cyklarna och det blir en större fråga, säger Tomas Eriksson (MP) kollektivtrafikregionråd i Region Stockholm.

Även på Roslagsbanan såg Arriva problem.

– Arriva gjorde simuleringar som visade på risker med cyklar ombord. Dörrarna saknar varningssystem som signalerar till föraren om någon fastnat i dörrarna. Man har ett antal sådana tillbud varje år. Cyklar skulle öka den risken, säger Tomas Eriksson.

Hotade med skyddstopp

Enligt honom försökte regionen hitta lösningar på problemen, tillsammans med Arriva. Men till slut hotade skyddsombudet på Arriva att sätta skyddstopp på hela Roslagsbanan om man genomförde försöket med cykel ombord.

– Nu får vi backa och göra omtag, säger Tomas Eriksson.

Dörrsäkerheten behöver ändå åtgärdas. Nu ska regionen se om det går att skynda på det. De ska också ta fram en kalkyl på vad det skulle kosta att bygga om Roslagsbanans vagnar så att de får uppfällbara säten på de platser där man ska kunna ha cyklar. I början av hösten ska regionen ha bättre underlag för ett nytt beslut.

Hur blir det med tvärbanan då?

ANNONS

– Det är längre bort. Då behöver man bygga om fordonen på ett mer omfattande sätt. Det kanske är något vi får ha med oss när vi upphandlar nya tåg i framtiden, säger Tomas Eriksson.

Antalet som olovligen tar med sina cyklar på tvärbanan har skjutit i höjden under våren. Vad tänker du om det?

– Jag förstår att det blir ett problem för Arriva, men det visar ju på en efterfrågan. Jag tycker att de ska fundera på en lösning istället för att kämpa emot, säger han.

Arriva svarar

Det är ju inte så att vi har något inbyggt motstånd mot cyklar på tåg. Vi har gjort en utvärdering och tillsammans med facket landat i att vi inte hittar tillfredsställande lösningar. Det handlar om säkerhet för våra resenärer och vår personals arbetsmijö, säger Christer Ekelund, kommunikationschef på Arriva.

Man har ju löst det här i många andra Europeiska städer. Varför går det inte i Stockholm?

– Tågen och spårvagnarna ser ju ut som de gör. Vi äger ju inte fordonen, så frågan landar hos regionen men där är vi självklart öppna för att hitta lösningar, säger han.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Danderyd direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.