Inget ljus för servicekontoret i Hallunda

Servicekontoret för Försäkringskassan, Skatteverket och Pensionsmyndigheten tvingas lämna Hallunda, då man inte hittat nya lokaler. Kommunstyrelsens ordförande Ebba Östlin (S) anser att flytten är ett svek mot förorten.

Mitt i Botkyrka-Salem har tidigare berättar om att servicekontoret för Försäkringskassan, Skatteverket och Pensionsmyndigheten riskerar att lämna Botkyrka och försvinna från Hallunda centrum.

Nu planerar kontoret att flytta och tittar bland annat mot Liljeholmen. Anledningen är att myndigheterna är missnöjda med lokalerna, besökstrycket är högt och att centrum upplevs som otryggt.

Per Aronsson som är områdeschef på Försäkringskassan berättar att de långa köerna ibland skapat irritation och hotfulla situationer där incidenter inträffat.

– De här lokalerna är varken bra för våra kunder eller våra medarbetare, det är framför allt kopplat till säkerhet, säger Per Aronsson.

Kommunen har genomfört en utredning och presenterat lokalförslag utifrån myndigheternas krav men ingen enighet har nåtts.

– De alternativ som är framtagna har inte varit lämpliga för oss. Tyvärr är läget så, säger Per Aronsson.

Hyresavtalet löper ut i september och det är oklart när en flytt skulle bli aktuell. Per Aronsson ser i nuläget inget hopp för en fortsatt verksamhet i Hallunda.

– Jag ser inte det just nu, men inga beslut är tagna. Jag kan inte säga definitivt nej men ser inget alternativ som rimligt eftersom vi inte hittat lösningar, säger Per Aronsson.

Kommunstyrelsens ordförande Ebba Östlin (S) har varit i kontakt med generaldirektörerna för myndigheterna och ifrågasätter argumentet att man till stor del vill flytta kontoret för att det är så välbesökt.

– Man vill föra över mer mot att man sköter sina ärenden över webben. Det är klart vi ska digitalisera våra samhällstjänster men när man har ett sådant välbesökt kontor är det kanske inte här man ska börja, säger Ebba Östlin.

Hon tycker att planerna innebär en utarmning av förorten och en försämring för många Botkyrkabor. Det är många som inte behärskar det svenska språket till fullo, eller är ovana vid de digitala tjänsterna.

– Jag tror att man kommer att få mycket längre handläggningstider där man får skicka in och sedan får tillbaka för att det blir fel och får göra om. Eller så får man åka elva stationer och frågan är om alla gör det, säger Ebba Östlin.

Hon hoppas på en lösning och fortsätter att arbeta för att Botkyrka ska få behålla sitt servicekontor.

– Jag kan förstå att det är en ansträngd situation men jag tror inte att vägen fram är att göra sig mer svåråtkomlig, säger hon.

Arbetsförmedlingen genomför i sin tur förändringar där mindre kontor slås samman. Man har tidigare flaggat för att kontoren i Hallunda och Tumba kan försvinna, men än har inget beslut fattats.

Jesper Eliasson, biträdande marknadsområdeschef för bland annat Botkyrka/Salem på Arbetsförmedlingen, berättar att myndigheten hämtat in synpunkter från kommunen som nu kommer att ses över.

– Jag skulle tro att det kommer att dröja till mars någon gång innan det blir beslut, säger Jesper Eliasson.