Innerstadskvarter fylls av nya butiker

RH är den senaste nya etableringen i City. Snart kommer ännu fler. Många av dem vill sälja mode och inredning åt kunder över 30.
RH är den senaste nya etableringen i City. Snart kommer ännu fler. Många av dem vill sälja mode och inredning åt kunder över 30.
Det pågår en kommersiell explosion i innerstan.

Nya gallerior och butiker tar över stadskärnan och ännu fler står på tur.

– Alla kommer inte att klara sig, säger Fredrik Kolterjahn, Handelns utredningsinstitut, HUI.

På Biblioteksgatan reaskyltas det. Redan i april reas vårens mode ut, ett tecken på att försäljningen sannolikt inte går så bra som butikerna skulle önska.

Men affärsområdeschef Frida Lampel är inte orolig för att de nya butikslokaler som Vasakronan hyr ut i det som kallas Regeringsgatan/Hamngatan, kvarteret mittemot NK där Sparbanken tidigare låg, ska stå tomma. Hon berättar att det gigantiska kvarteret som sträcker sig ända ner till Jakobsgatan nu fylls successivt med nya affärer. Allt beräknas vara klart vid årsskiftet.

NK, Mood, PK-huset, Gallerian och Sturegallerian ligger nästgårds och har ett snarlikt utbud av mode och inredning. Ännu fler gallerior är på väg. Men att det sprutar upp nya etableringar är inte något som bekymrar Frida Lampel.

– Ju fler intressanta projekt som kommer till stan, desto mer attraktiv blir den. Och Storstockholm kommer att växa med mellan 50 och 60 procent till år 2030. Det har inte hänt mycket på länge och nu händer allt på en gång, säger hon.

Det innerstadsområde som de mest shoppingsugna rör sig inom anses för litet enligt många handlare. Branschfolket kallar det Stockholms Central business district – en triangel som avgränsas av Hamngatan, Birger Jarlsgatan och Kungsgatan. Fastighetsägare och detaljhandel vill att den ska bli större.

Men de som vill vara med och slåss om stockholmarnas plånböcker måste veta vad de gör, säger Fredrik Kolterjahn på Handelns utredningsinstitut.

– De flesta handelsplatser i Sverige är likadana. Men i Stockholm måste du göra en bättre analys. När konkurrensen hårdnar måste du veta hur din målgrupp ser ut.

Så hur har då Vasakronan tänkt?

– Vi tittar på en ganska uppgraderad, medveten kund. En relativt köpstark person mellan 30 och 45 år. Någon som satsar på sig själv, mode och inredning, säger Frida Lampel.

Framtiden kommer att utvisa om den analysen håller för att göra butikerna lönsamma. För striden om våra shoppingpengar blir allt hårdare.

– Alla kommer inte att klara sig. De som inte gör rätt analys och rätt saker överlever inte, så mycket är säkert, säger Fredrik Kolterjahn.

Fakta

Här öppnas det nytt

Mäster Samuelsgatan: Husen bakom PK-huset rivs. Fastighet med butiker i bottenvåningen byggs. Beslut på nästa kommunfullmäktige.

Mäster Samuelsgatan: Nyöppnade Moodgallerian.

Mellan NK och Jakobsgatan: husen byggs om och fylls successivt med nya butiker. Klart vid årsskiftet.

Hörnet Sturegatan Humlegårdsgatan: gatuplan med främst herrbutiker. Öppnar sent i höst.

Sveavägen: Skandiahuset renoveras och fylls med kontor och butiker. Klart 2013–2014.

S:t Eriksgatan: Ny galleria planeras när Fridhemsplan byggs om.