Sedan många år dumpar staden plogad och förorenad snö rakt ner i vattnet vid Norr Mälarstrand, Blasieholmen, Loudden och Stadsgårdskajen.
– Många tycker att det känns fel och det tycker vi också, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).
Det är bara vid stora snöfall som det får tippas från kajerna. Eftersom snön räknas som avfall har staden fått dispens för tippningen från länsstyrelsen.
Bästa lösningen
Enligt trafikkontoret är det i dag bästa lösningen eftersom det skulle vara ännu sämre för miljön att köra ut lastbilar med snö från innerstan till snöupplag långt ut i förorten.
Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!
Metoden anses dock inte hållbar och nu ska Stockholm inspireras av Oslo och Helsingfors.
Det innebär att en stor del av snön körs till ett flytande smältverk i Bällstahamnen i Bromma.
– Där ska man kunna smälta den och ta hand om de föroreningar som följer med, säger Lars Strömgren.
Så här ser det ut vid snöreningsverket i Helsingfors.
Pressbild
Måste hittas
Tanken är att staden testar smältverket vintern 2025/2026 – men det sker samtidigt som man fortsätter tippa snö från de fyra kajerna.
En ny dispens ska alltså sökas efter 2026.
– Vi vill undvika tippning så långt det går, men kommer stora snömängder behöver vi ha sakerna på plats, säger Lars Strömgren.
På ett åtta timmars arbetspass klarar smältverket i Helsingfors att smälta och rena 1 700 kubikmeter snö. På Kungsholmen tippades 9 205 kubikmeter i vintras.
Snö från stadens gator klassas som avfall och kräver dispens från länsstyrelsen för att tippas i vattnet. Nuvarande dispens är till 2026 och tillåter dumpning av 800 000 kubikmeter snö per år här vid Norr Mälarstrand, Blasieholmen, Loudden och Stadsgårdskajen.
Olle Anrell
Bällstahamnen ska dock exploateras en bit på 2030-talet så det är inte en plats som skulle kunna bli permanent. En sådan plats måste hittas i framtiden.
Att köpa in smältverket ska enligt staden kosta 14 miljoner kronor. Att drifta det beräknas ligga på fem miljoner per säsong.
Trafikkontoret har i dagsläget inte utrymme att finansiera driftskostnaderna inom ordinarie budget.
– Vi ska ansöka om viss finansiering via stadens olika potter. Men det här är angeläget och vi ska göra vad vi kan för att det ska bli möjligt.
Tanken att staden testar smältverket vintern 2025/2026 – men det kommer i så fall ske samtidigt som man fortsätter tippa snö från Norr Mälarstrand. "Vi vill undvika det så långt det går, men kommer stora snömängder behöver vi ha sakerna på plats", säger Lars Strömgren (MP).
Angie Gray
Trafikkontoret anser att vattnet i Riddarfjärden påverkas ganska lite av tippningen. Även länsstyrelsen bedömer att snön kan tippas utan olägenhet för hälsa och miljö.
”Är bråttom”
Men enligt Lars Strömgren behöver staden ändå göra allt som går för att vattnet i Stockholm ska bli renare.
Vad gäller den klimatpåverkan som transporter med lastbil till Bromma innebär, menar han att staden håller på att fasa ut fossila drivmedel och att man ställer krav på el och biogas.
– Varje gång vi genomför en ny upphandling av transporter och maskiner ser vi till att ställa hårdare miljökrav.
Centerpartiet har tidigare krävt att staden gör något åt tippningen i innerstan. Gruppledare Jonas Naddebo är positiv till smältverket och menar att det är exakt den här typen av alternativ man har velat se.
– Men det är bråttom. Trafikkontoret tänker ansöka om en ny dispens och Centerpartiets oro är därför att man inte prioriterar arbetet med att ta fram miljövänligare arbetsmetoder i den utsträckning som Stockholms vatten förtjänar, säger han.
Centerpartiet har tidigare krävt att staden hittar en annan lösning än tippningen till 2026. C:s gruppledare Jonas Naddebo är positiv till smältverket.
Pekka Pääkkö