Min lokala hjälte

”Inte anpassat för cyklister här”

Cyklisten Björn Bergtass är inte förvånad över att Valhallavägen är värsta cykelgatan på Östermalm.
Cyklisten Björn Bergtass är inte förvånad över att Valhallavägen är värsta cykelgatan på Östermalm.
På två år har det skett 230 cykelolyckor på ­Östermalm och den absolut farligaste gatan att cykla på är Valhallavägen mot Roslagstull.

Men nu ska staden äntligen fixa nya cykelbanor på mardrömsgatan.

Våren är här och allt fler stockholmare cyklar till jobbet. Men cykelförhållandena på Östermalm är långt ifrån optimala. Under 2013 och 2014 skedde 230 cykelolyckor på Östermalm.

Statistik från Transportstyrelsen visar att Valhallavägen och området kring Roslagstull har varit mest olycksdrabbat i stadsdelen.

De senaste två åren har 23 olyckor skett på Valhallavägen och ytterligare åtta stycken vid Roslagstull – och då visar statistiken bara olyckor som är så pass allvarliga att polis eller sjukvårdspersonal kopplas in.

– Jag är inte alls förvånad. Det är inte anpassat alls för cyklar här, och eftersom det saknas cykelbanor tvingas man antingen cykla bland fotgängare och bilar i allén eller mitt i biltrafiken, säger cyklisten Björn Bergtass.

Valhallavägens bristfälliga cykelbanor är dessutom något som Stockholms stad känner till sedan tidigare – men nu ska den olycksdrabbade gatan äntligen fixas.

– Från Lidingövägen och ner mot Odengatan ser vi nu över om vi kan lägga cykelbanor på Valhallavägen. I och med att Norra länken öppnats finns möjligheten att ta utrymme från biltrafiken, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

Även efter Odengatan ska det byggas cykelbanor på Valhallavägen, men där måste trafikkontoret samarbeta med resten av staden för att se hur det nya bostadsområdet Västra Valhallavägen blir när det står klart om 5-10 år.

Staden vill undvika att genomföra större förändringar som sedan måste göras om igen när gatan byggs om.

– Men i väntan på projektet Västra Valhallavägen ska det självklart vara säkert för cyklisterna, säger Daniel Helldén.

Exakt när Valhallavägen har cykelfixats kan dock inte trafikborgarrådet svara på. Men önskan är att det går ”så fort som möjligt”. Just nu jobbar trafikkontoret med inriktningsbeslut för både Valhallavägen och Lidingövägen som också ska få breda cykelbanor.

– Arbetet med att säkerställa säkerheten för alla trafikslag pågår i hela staden. Det handlar om att separera cykelbanor från fotgängare. Att se till att cykelbanor inte går rakt ut i vägen och att cykelbanorna breddas. Men är det en extra olycksdrabbad gata får man ju titta på vad man kan göra där, säger Daniel Helldén.

Det handlar om att separera cykelbanor från fotgängare. Att se till att cykelbanor inte går rakt ut i vägen.daniel helldén trafikborgarråd (MP)

Fakta

Värsta cykelgatorna på Östermalm

Det är på Östermalms största gator som flest cykelolyckor har skett 2013 och 2014. Statistiken visar olyckor som har varit så allvarliga att polis eller sjukvårdspersonal har kopplats in.

Valhallavägen 23 olyckor

Birger Jarlsgatan 22 olyckor

Strandvägen 21 olyckor

Karlavägen 17 olyckor

Lidingövägen 13 olyckor

Källa: Transportstyrelsen