Internt MP-käbbel kring fartygens utsläpp: ”Stålarna styr”

Katarina Luhr (MP) och Erik Wallin (MP)
Katarina Luhr (MP) och Erik Wallin (MP)
Katarina Luhr (MP).
Katarina Luhr (MP).
Erik Wallin, MP i Lidingö.
Erik Wallin, MP i Lidingö.
Miljöpartisten Erik Wallin på Lidingö är i SVT Stockholm kritisk mot sina partikollegor för deras flathet gentemot fartygen som släpper ut utsläpp i Stockholms hamnar.
Men miljöborgarrådet menar att det är svårt att ställa krav på rederierna.

Tidigare i veckan har SVT rapporterat om kryssningsfartygens utsläpp när fartygen ligger i hamn i Stockholm

Stora fartyg kan ha motorer igång i nästan 30 timmar i sträck under tiden de ligger i hamn i Stockholm, enligt SVT.

– Det är ju allvarligt och vi ser ju att utsläppen är stora från de här båtarna när de ligger vid kajerna, säger miljöborgarråd Katarina Luhr (MP) till SVT.

Inga hårdare krav

Stockholms hamnar har haft i uppdrag att ordna elanslutningar till båtar vid kajerna så att båtarna i stället ska kunna koppla upp fartygen på el, men SVT:s granskning visar att de internationella fartygen inte använder elen från land när de ligger i hamn i Stockholm.

Och att ställa hårdare krav på de internationella rederierna görs inte.

– Kraven är svåra att ställa eftersom vi har allmänna hamnar som alla måste kunna lägga till vid. Vi ställer de krav vi kan ställa säger Katarina Luhr till kanalen.

Erik Wallin (MP), ledamot i miljönämnden på Lidingö stad, är kritisk mot sina partikollegor i staden. Lidingöborna är några av de som drabbas mest av partiklarna.

Lidingöborna bland de drabbade av utsläppen

– Vad är det för dumheter? kommenterar han Katarina Luhrs påstående för kanalen.

– De kan ju säga till mig att den ”här parkeringsplatsen får du inte stå på om du inte har elbil”. Det är ju stålarna som styr naturligtvis. Tyvärr är det så att miljön ofta får stryka på foten på grund av ekonomiska skäl, säger han till SVT.

I fartygens rök finns farliga partiklar för människors hälsa, och just Lidingö är en av platserna som drabbas av utsläppen.