Istiden är tillbaka

Sopsaltning ger isfritt. En traktor som både sopar och saltar åker på gång- och cykelvägarna. En av sträckorna som hålls isfri är vägen mellan Tumba och Eriksbergs handelsområde.
Sopsaltning ger isfritt. En traktor som både sopar och saltar åker på gång- och cykelvägarna. En av sträckorna som hålls isfri är vägen mellan Tumba och Eriksbergs handelsområde.
Simon är en av förarna som kör traktorn. Vid kraftigt snöfall är de ute hela tiden.
Simon är en av förarna som kör traktorn. Vid kraftigt snöfall är de ute hela tiden.
Snön blev till slask som frös till is. Halkan har slagit till på allvar.

Det är under årets tre första månader som folk slår omkull och hamnar på sjukhus med brutna ben och handleder.

Många som Mitt i talat med tycker att just gång- och cykelvägar i Botkyrka och Salem borde skötas bättre på vintern.

Mellan den 1 januari 2014 och den 31 december 2015 finns 49 kända halkolyckor i Botkyrka kommun, rapporterade från sjukhusen. Och i många fall var det på gång- och cykelvägar fotgängarna och cyklisterna gick omkull. Många av dem Mitt i Botkyrka-Salem har talat med anser att kommunerna borde bli bättre på att snöröja och halkbekämpa just gång- och cykelbanor.

– Nu har jag tagit på mig broddar så att det går bra, men häromdagen höll jag knappt på att komma hem, säger Maria Sollenhag som är ordförande i Tullinge villaägareförening.

Annars är det just mot gång- och cykelvägar kommunen gör en extra satsning i år. Varje dag åker en traktor fram och tillbaka på gång- och cykelvägen mellan Vårsta och Skyttbrink i Tumba samt på gång- och cykelvägen mellan Tumba och handelsområdet i Eriksberg. Från och med denna vecka kommer traktorn även att åka mellan Tumba och centrum i Storvreten. Traktorn sopar banorna och släpet häller sedan ut saltlake.

– Då är det isfritt ner till minus tio grader. Under den nivån börjar vi sanda. Snöar det är vi ute dygnet runt, säger Kenneth Jansson från KSM entreprenad i Grödinge som fått uppdraget av kommunen.

Tanken är att få fler att ställa bilen och ta cykeln till exempelvis pendeltåg, men självklart handlar det också om att minska risken för olyckor. Kenneth själv har föreslagit att sopsaltningen utökas till nästa år. Han menar att det vore bra att sopsalta ända fram till tunnelbanan i Alby och Norsborg, men också på Munkhättevägen i Tumba där ingången till pendeltågsstationen ligger.

– Slår det väl ut så är det inte otänkbart att vi utökar sträckorna inför nästa säsong, säger Tommy Hall på kommunens gata- parkenhet.

Snöröjningen på bilvägarna verkar folk vara nöjda med hittills i år. Harald W Thorburn i Uttrans fastighetsägarförening har inte hört om några klagomål hittills i vinter.

– Men spontant tycker jag de borde bli lite bättre och snabbare på att ta gångvägarna. I dag såg jag en person med tvillingvagn gå ut i bilvägen för att komma fram, säger han.

Även i Salem har det inträffat halkolyckor där fotgängare eller cyklister slagit i backen efter att halkat. Rönningepartiet motionerade före jul om att kommunen ska införa så kallad jämställd snöröjning, där gång- och cykelvägar prioriteras framför bilvägar. Men motionen fick avslag med hänvisning till att kommunen redan prioriterar gång- och cykelvägar.

– Vi tar bussgatorna först och i samband med det även gång- och cykelbanorna i samma områden. Därefter följer lokalgatorna, säger drift- och underhållschefen Rajko Trkulja.

Hur tycker du att kommunen sköter snöröjning och halkbekämpning?

Eila Hokkanen, Tullinge:

– Det har fungerat bra på bilvägarna, tycker jag. Men gång- och cykelbanorna borde kunna röjas lite snabbare. Sedan är det ett problem med bilar som parkerar så att snöröjningen inte kommer fram.
Gunilla Nilsson, Segersjö:

– Bra, men det har inte varit så mycket snö än. Vi får se när det blir mycket om det fungerar. För ett par år sedan var det omöjligt att ta sig fram om du hade rollator, permobil eller barnvagn.
Rafi Anai, Hallunda:

– Jag tycker det har fungerat bra på bilvägarna fram till ett par dagar förra veckan. Vet inte om de hamnade efter då. Sedan tycker jag att de borde kunna lägga mer sand på gång- och cykelvägar.
Raed Kome, Hallunda:

– Jag tycker att snöröjningen fungerar bra. Det är heller inga problem med halka, kommunen sköter det bra.
Fakta

Då ska vägarna röjas

I Salem ska snöröjning enligt direktiven påbörjas om det är 3 centimeter blötsnö.

Vid torrsnö påbörjas snöröjningen vid 5 centimeters djup.

I Botkyrka ska vägar med mycket trafik, bussvägar och centrala gång- och cykelvägar plogas i första hand, och inom sex timmar när snödjupet är 5 centimeter.

Andra vägar plogas inom 16 timmar vid ett snödjup på 7 centimeter.

Källa: Botkyrka och Salems kommun