Min lokala hjälte

Ja till att bygga en låg bro

Så här skulle den nya bron kunna se ut.
Så här skulle den nya bron kunna se ut.
Beslutet om Lilla Lidingöbrons öde meddelades i torsdags. Den nya låga bron får godkänt. Nu inväntar man besked om det ska bli spårvagn eller tunnelbana på bron.

Mark- och miljödomstolens dom som kom i torsdags innebär att Lilla Lidingöbron är ett stort steg närmare att byggas och att domstolen godkänner rivandet av den snart hundra år gamla Lidingöbron.

– Vi är glada att domstolen godkänt våra planer, säger Jan Werner, projektledare för Lilla Lidingöbron.

– Nästa steg är ett investeringsbeslut om att bygga bron, det är ett politiskt beslut och hänger på Sverigeförhandlingens diskussion om spårtrafik som måste blir klar innan vi kan göra ett investeringsförslag.

2012 beslutade kommunfullmäktiga att Lilla Lidingöbron skulle ersätta den gamla Lidingöbron som är i dåligt skick.

Den nya bron blir en låg bro med en lätt lutning om 1 procent med motivering att det ska vara lätt för cyklister, gående och handikappade att ta sig över den. Den nya bron ska rymma tre gånger så många cyklister och fotgängare som den gamla, med en bredd på 7,4 meter jämfört med dagens 3,5 meter.

Men bland annat har flera båtintressenter varit kritiska mot den låga bron eftersom det gör det svårare för större segelbåtar att ta sig fram i Stockholms skärgård. Bron blir nämligen en fast bro med en segelfri höjd på endast 5,6 meter.

I Stockholm kommun är den lägsta segelfria höjden 12,5 meter så en detaljplaneändring måste till för att den planerade segelfria höjden ska kunna sänkas till 5,6 meter.

– Den detaljplaneändringen ligger förberedd och den hoppas vi går framåt, vet inte exakt tidsplan men innan sommaren hoppas vi få bort den segelfria maxhöjd som varit, säger Jan Werner.