Ja till cykelbana på Värtavägen

Staden beslutade under måndagen att genomföra projektet om en cykelbana på Värtavägen för 58 miljoner kronor. Men oppositionen efterlyser en bättre kostnadskontroll.

Under kommunfullmäktiges möte på måndagen beslutade staden att det blir en utbyggd cykelväg på Värtavägen.

Totalt handlar det om en utbyggnad för 58 miljoner kronor.

Sträckan från Gärdet upp till Karlaplan har högsta prioritet för stadens cykelplan. Dels för att knyta ihop Östermalm med Värtahamnen och Norra Djurgårdsstaden. Men också för att göra gatan säkrare.

– Idag måste man cykla i blandtrafik på Värtavägen. Cykelbanan höjer säkerheten för samtliga trafikanter, sa Anders Porelius, pressansvarig på trafikkontoret till Mitt i Östermalm när projektet presenterades 2014.

Den 3,5 meter breda cykelbanan kommer att gå på Värtavägens östra sida ända upp till Valhallvägen. Där byter stråket sida till gatans västra del.

Moderaten Cecilia Brinck välkomnar investeringen men ställer sig tveksam till kostnaderna.

– Detta är i grund och botten en bra investering och vi ställer oss bakom investeringen som sådan. Vi är dock, precis som vid flera andra investeringar, tveksamma till kostnadsutvecklingen i projektet.

Anledningen är att det från början var tänkt att anläggandet skulle kosta 31 miljoner kronor. Anledningen till kostnadsökningen är att den entreprenadkostnad som beräknats för projektet tidigare inte följde marknadens priser.

Ett 70-tal parkeringsplatser väntas försvinna i och med anläggandet av cykelvägen.

– Det är viktigt att hitta ersättning för de p-platser som försvinner, säger Cecilia Brinck.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) tror dock inte att det kommer att bli något problem.

– Vi räknar med att det inte ska ställa till några problem för den som behöver ställa ifrån sig bilen vid Gärdet, säger han.

Arbetet med cykelvägen förväntas kunna starta under våren 2016 och stå färdig under hösten 2017.