Jaan och sambon Ninni Olsson skaffade laddhybrid som ett sätt att spara både på klimatet och i plånboken.
Det har passat familjen resemönster bra. De kör ofta, men korta sträckor till jobb och aktiviteter runt om i Solna. Laddkostnaden har landat på mellan 150 och 300 kronor per månad.
I somras flyttade de från Haga norra till Frösunda.
Deras närmsta laddstation blev en stolpe på på Gustav III:s Boulevard. Precis som vanligt ställde de bilen att ladda över natten.
Inga priser på stolpen
En dag var Jaan spärrad från tjänsten. Virta, som tar betalt för att ladda på den aktuella platsen, meddelade att beloppet var för högt för att kunna dras från hans konto.
– Jag blev fundersam och kollade i appen vad laddningarna hade kostat. Först såg jag 1 500 kronor någonting och tänkte att det verkade väldigt mycket. Sen insång jag att jag missat en nolla.
Notan för elva laddningar under en månad: 15 751 kronor.
På stolpen framgår inga priser.
Anmält till Konsumentverket
När Jaan började ringa runt för att bestrida kravet fick han reda på att han, förutom elen, betalat för parkering och roaming, alltså en uppkopplingsavgift på 6.86 euro i timmen, även när bilen varit fulladdad.
Här, på Gustav III:s Boulevard, står stolpen som nås från två platser.
Anna Wachenfeldt
– Normalt betalar vi bara för elen.
I efterhand ångrar Jaan att han inte kollade priserna i appen. Vid flera tillfällen har bilen stått upp till 46 timmar på platsen, vilket har fått det att ticka på.
Efter att ha pratat och mejlat flera med flera bolag – Virta som tar betalt, Voltiva som äger stolpen och JVC vars nummer står på stolpen men som uppgett att de inte tar fakturafrågor – säger Jaan att han knappt blivit klokare för det.
Augustiräkningen sköt i höjden.
Anna Wachenfeldt
– Jag vet egentligen fortfarande inte vem som ska ha betalt för vad. Jag är inställd på att behöva betala, men man känner sig helt klart lurad, säger Jaan som även skrivit skrivit till Konsumentverket.
Virta: "Inget fel har begåtts"
När Mitt i når Martin Lundgren, Skandinavienchef på Virta, ber han att få återkomma efter ett djupdyk i ärendet.
– Det här är ett extremt ovanligt case, säger han är han ringer upp.
– Tekniskt sett har vi inte gjort något fel. Det vår support har tittat på är när kunden anslöt, antal kilowatt och när han kopplade från. Och ja, det är korrekt debiterat.
Ändå, är beskedet, kommer Jaans betalkrav återkallas.
– Ja, vi kommer att ta förarens parti och ser det som ett tillfälle att utbilda och upplysa. Vi kan se att flera faktorer har samspelat här. Det har blivit en perfekt storm.
Laddpunkt med hög taxa
Han berättar att laddaren på Gustav III Boulevard inte är Virtas, och att Jaan har kommit åt laddaren som tillhör en annan operatör via ett externt nätverk. Detta genom en roamingfunktion hos Virta som möjliggör laddning i hela Europa.
– När vi tittat på bilder från platsen ser vi att prisinformation saknas på stolpen. Alla priser syns alltid i appen. Men eftersom han inte använt appen har han fortsatt ladda utan att märka av de höga beloppen. Vi uppmanar alltid våra kunder att kontrollera i appen där innan man börjar ladda.
Platsen är inte avsedd för längre parkering, uppger Martin Lundgren.
– Det är en laddpunkt med hög timkostnad just för att man ska ladda och sedan flytta bilen. Även om föraren blockerat platsen i uppåt två dygn väljer vi att hellre fria än fälla eftersom det inte nödvändigtvis funnits uppsåt.
Han säger att nya regler, som bland annat tydliggör vilken information som måste synas på laddstolpar, nyligen klubbats av EU.
– Så inom kort kommer det här inte att kunna inträffa.