Min lokala hjälte

”Jag förstod inte vad jag skrev på”

Janet Temples är god man åt sin dotter Madeleine Hurtig som inte kan teckna avtal på egen hand. Trots det lurade ett mobilföretag i Kista centrum på henne prylar och abonnemang.
Janet Temples är god man åt sin dotter Madeleine Hurtig som inte kan teckna avtal på egen hand. Trots det lurade ett mobilföretag i Kista centrum på henne prylar och abonnemang.
Madeleine har en funktionsnedsättning och ska inte skriva på avtal. Trots det kom hon hem med tre läsplattor, två mobiler och hade förbundit sig att betala 2 000 kronor i månaden i två år.

Flera känner sig enligt polisen lurade av Mobilizera.

En flaska vatten och en gratis mobil, det var vad som ska ha lockat Madeleine Hurtig in i mobilbutiken i Kista för drygt en månad sedan. När hon lämnade butiken hade hon med sig fem påsar med teknikprylar. Bland annat tre läsplattor, två mobiler och högtalare. Hon hade även skrivit på ett avtal där hon bundit upp sig att betala cirka 2 000 kronor i månaden, i 24 månader.

– Jag förstod inte vad jag skrev på och de sa att det var gratis, säger hon.

Madeleine Hurtigs mamma, Janet Temple, är upprörd. Hon är också god man och förvaltare för sin dotter, eftersom Madeleine Hurtig har Williams syndrom, en intellektuell funktionsnedsättning.

– Det är mycket fult gjort av företaget. Madeleine ska dessutom ha sagt att hon inte får skriva på avtal, hon har aldrig gjort det tidigare.

Efter hjälp från en konsumentjurist och diskussioner med företaget kunde köpen till slut hävas.

Enligt Mobilizeras vd Robert Rehbach ska inte köp gå igenom om man har registrerat god man. Något måste ha gått fel.

– Vi kan heller inte diskriminera människor som vill handla, men det är olyckligt att kunden i det här fallet upplevde sig lurad.

Polisen i Kista berättar att flera har känt sig lurade av företaget. Enligt närpolischef Jörgen Karlsson har de vid ett antal tillfällen följt med kunder tillbaka till butiken för att reda ut otydligheter.

– Det blir en signal till butiken att tänka på att vara tydligare, bland annat i deras marknadsföring, säger Jörgen Karlsson.

Polisen har också varnat på sin Facebooksida för mobilföretag med aggressiva försäljningsmetoder.

Hittills i år har 64 anmälningar från olika delar av Sverige kommit in till Allmänna reklamationsnämnden mot Mobilizeras 51 butiker i landet. Framför allt gäller det vilseledande marknadsföring av mobil och mobilabonnemang och felaktig prisinformation vid köp av abonnemang. Mobilföretaget har fällts åtta gånger sedan 2011.

Konsumentverket krävde för drygt två månader sedan att Mobilizera skulle vidta åtgärder mot vilseledande marknadsföring.

– Mobilizera och ett annat mobilföretag sticker ut i det att vi får in väldigt mycket anmälningar mot dem, säger Anna Lindström, jurist vid Konsumentverket.

Robert Rehbach menar att företaget har en tydlig försäljningspolicy där de inte något ska marknadsföras som gratis.

– Det är beklagligt att kunder känner sig lurade, vi har ett förbättringsarbete som vi nu arbetar med.

Lokaltidningen Mitt i har utan framgång upprepade gånger sökt ansvarig franchisetagare för Mobilizera i Kista.

Fakta

Glöm inte läsa det finstilta

Var på din vakt när erbjudandet är för bra, ”inget är gratis.”

Läs noga igenom avtal innan du skriver på något. Även det finstilta.

Om du känner dig lurad – kontakta konsumentvägledare på stadsdelens medborgarkontor: 508 01 128.

Källa: konsumentverket