Jakt efter kunder ger kaos i trafiken

Taxikaoset är ett faktum på Stureplan. Polisen får in anmälningar mot taxichaufförer som bryter mot trafikregler varje helg. Enligt en av förarna beror det på konkurrensen mellan taxibolagen.
Taxikaoset är ett faktum på Stureplan. Polisen får in anmälningar mot taxichaufförer som bryter mot trafikregler varje helg. Enligt en av förarna beror det på konkurrensen mellan taxibolagen.
Taxiförarna kör illa och bryter mot en rad trafikregler på Östermalm.

Det menar polisen som nu kräver bättring framför allt på Stureplan.

– Polisen försöker stoppa det, men det hjälper inte. Kunderna finns här och då bryter man mot reglerna, säger en förare vid ett av de stora bolagen.

Förbjudna vänstersvängar, dubbelparkeringar och att köra över heldragna linjer är bara några av de förbud som polisen menar att förarna bryter mot på Östermalm.

– Vi får in anmälningar mot taxi-bilar varje helg och det är framför allt vid Stureplan som förarna är stökiga, men liknande problen finns även vid Medborgarplatsen, säger Peter Ågren, chef vid Södermalmspolisen som även jobbar mot Stureplan.

Polischefen menar att beteendet nu är så illavarslande att någonting måste göras.

– Vi för ingen dialog med taxibolagen, men det kanske är den vägen vi måste gå, säger han.

Stora bolag och mindre friåkare är enligt polisen lika goda kålsupare.

– Jag vill påstå att det är en yrkesgrupp som har mycket att göra i de egna leden när det gäller att höja trafikmoralen, säger Peter Ågren.

Taxiförbundets direktör Thomas Winskog håller inte alls med om att det generellt saknas en moral hos förarna. Åtminstone inte hos de stora bolagen.

– Däremot bryr sig de mindre friåkarna inte lika mycket om att skydda sina varumärken och de bryter oftare mot lagar och regler i trafiken, säger han.

Men när Lokaltidningen Mitt i pratar med chaufförer på Stureplan låter det annorlunda. Flera vittnar om kaoset. En orsak är den desperata jakten på kunder.

– Det är inte bara friåkarna, alla gör det och vi har alla fått böter. Men det spelar ingen roll, problemen kommer att fortsätta, säger en förare.

Även hos Stockholms stad ses taxiförarnas beteende som ett problem. Trafikkontoret får många klagomål om taxibilar som slarvigt stannar till på olika ställen, men eftersom de inte är parkerade någon längre stund får de sällan böter.

– Att lappa en taxibil är som att fånga en iller, säger Jan Prestberg vid trafikkontoret.

Hur många taxibilar som bötfälls går inte att svara på eftersom det saknas enskild statistik för dessa fordon. Men trafikkontorets entreprenör Securitas har tidigare rapporterat att många chaufförer bryter mot lagen på Stureplan.

– I jakten på kunder stannar bilarna på platser där mycket folk är i rörelse, tyvärr är det platser där kollektivtrafiken behöver utrymmet så det är ständiga konflikter, säger Jan Prestberg.

Vid Sturegatan står oftast flera taxibilar dubbelparkerade vid taxistoppet. Det är otillåtet, men konkurrensen att komma längst fram i kön där kunderna står är stenhård, menar många förare.

Något som gör att bussar har stora svårigheter att tränga sig genom taxihavet.

Och Taxiförbundet ser gärna att problemen uppmärksammas för att hitta en lösning.

– Vi ser gärna mer poliskontroller och tillsyn av taxibilar. Det skulle vara bra ur en preventiv synvinkel, säger Thomas Winskog.

Bilarna stannar på platser där mycket folk är i rörelse, tyvärr är det platser där kollektivtrafiken behöver utrymme.jan prestberg, trafikkontoret