Järfälla rustar för att undvika snökaos

För Otto Lehnert är det första vintern som snöröjare.
För Otto Lehnert är det första vintern som snöröjare.
Totalt 25 plogmaskiner och åtta lastbilar ska under natten till onsdag röja kommunens gator från snö innan morgonens rusning sätter i gång. Men på kommunen känner man sig väl förberedda.

Det spås komma snö till tisdagskvällen och natten. För många innebär det inte mycket mer än att man kanske klär sig lite annorlunda om man ska ut, men för snöröjaren Otto Lehnert är det ett spänningsmoment.

– Om kommunen hör av sig har vi två timmar på oss att komma ut och börja ploga. Det kan ju bli när som helst så man får försöka lägga sig tidigt och sova så mycket det går innan telefonen ringer, säger han.

Hade hoppats på mer snökaos

För Otto Lehnert är det första vintern som snöröjare. Han är en av de underentreprenörer kommunen har i beredskap för när snön kommer. Den snöfattiga vintern tycker han har varit lite frustrerande.

– Jag hade hoppats på mer snökaos, säger han skämtsamt.

– Nej, men man får tagga till när det väl kommer snö. Det är roligt att ploga.

Totalt står elva stora och 14 mindre lastmaskiner redo att ploga, samt åtta lastbilar som ska hjälpa till i arbetet under natten och morgonen. På kommunen känner man tillförsikt inför tisdagkvällens snöfall.

– Vi följer väderprognoserna hela tiden och för ständig dialog med entreprenörerna, säger Staffan Dahlström, vägmästare på Järfälla kommun.

Gång- och cykelbanor prioriteras

Kommunen får hjälp på traven av vädermakterna den här gången. Det stora snöoväder som drar fram längs kusten ser ut att missa Järfälla. I stället väntas mellan fem och sex centimeter blötsnö. Men snön måste likväl bort och under tisdagen gick beskedet om att det blir snöröjning, förutsatt att prognosen inte ändras, ut till entreprenörerna.

– Vi har fått besked om att vi ska ut i natt. Tråkigt att det inte blir mer snö, men jag är taggad ändå, säger Otto Lehnert.

När maskinerna väl är ute prioriteras gång- och cykelbanor. Därefter centrum- och stationsområden, följt av större trafikleder och busstrafik. Lägst prioritet har gatorna i villakvarter.

– Vi försöker röja för dem som har svårast att ta sig fram i första hand och det är fotgängare och cyklister, säger Staffan Dahlström.