ANNONS

Järfällahus om förstörda bilen: ”tar såklart vårt ansvar”

Järfällahus vill inte kommentera fallet där råttor förstörde en kvinnas bil. De menar att de gör allt de kan för att bekämpa råttorna.
Järfällahus vill inte kommentera fallet där råttor förstörde en kvinnas bil. De menar att de gör allt de kan för att bekämpa råttorna.
Den parkering som Eda Vinni stod på när hennes bil förstördes av gnagande råttor tillhör Järfällahus.
De vill inte kommentera enskilda fall men säger att de tar sitt ansvar om det skulle visa sig att de varit vållande till skada.
ANNONS

Mitt i har tidigare berättat om Jakobsbergsbon Eda Vinni som fick sin bil förstörd av råttor. Vi har även berättat hur kommunen jobbar i frågan. 

Boendeparkeringen som Eda Vinni stod på tillhör Järfällahus. 

– Jag kommenterar inte enskilda fall. När man ser skadedjur i eller omkring fastigheterna måste man anmäla det till oss så att vi kan åtgärda det tillsammans med Nomor, våra skadedjursbekämpare, säger Anette Ekström, tillförordnad kommunikationschef på Järfällahus. 

Men tar ni något ansvar när en boendes egendom förstörs på er mark?

– Vi har försäkring för våra fastigheter, men inte för hyresgästens personliga egendom. Om en hyresgäst anser att deras egendom förstörts så ska det alltid anmälas till dennes försäkringsbolag. Skulle det visa sig i slutändan att vi som fastighetsägare är vållande så tar vi såklart vårt ansvar, säger Anette Ekström.

Behöver hjälp av boende

När ett problem med skadedjur kommer till Järfällahus kännedom anmäler de till Nomor som startar en saneringsprocess. Anette Ekström berättar att de även arbetar proaktivt med skadedjursbekämpning i samtliga av deras områden, både inomhus och utomhus. 

– Men vi behöver också hyresgästernas hjälp. Ju snabbare de anmäler problem desto snabbare kan vi vidta ytterligare åtgärder, säger hon.

Anette Ekström vill också påpeka att råttor är ett jättestort problem över hela Stockholm och inte bara hos dem. Hon skulle tro att alla fastighetsägare fått uppleva det. 

– Vi kämpar så gott vi kan, så fort vi får en felanmälan tar vi tag i det. Men vi måste också ha hyresgästernas hjälp att göra det mindre trivsamt för råttorna. Det är viktigt att lägga soppor och skräp i avsedda sopkärl samt att inte matar fåglarna, säger Anette Ekström.

ANNONS
ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Järfälla direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.