ANNONS

Så blir nya järnvägen genom Solna, Sumpan och Bromma

mälarbanan tunnel sundbyberg solna bromma bromsten solvalla trafikverket järnvägsplan
1) Plats för station Solvalla. 2) Tunnelmynning Annedal. 3) Sundbybergs station. 4) Huvudstatunneln. 5) Huvudsta station.
Järnvägen genom Bromma, Sundbyberg och Solna ska byggas ut och täckas över. I Trafikverkets planer går det nu att få en tjuvkik på hur den nya järnvägen kommer att se ut.
ANNONS

Utbyggnaden av Mälarbanan har pågått i några år och kommer att pågå i cirka tio år till. Ja, du läste rätt.

Trafikverket bygger ut järnvägen genom västra Stockholm till fyrspår mellan Kallhäll och Tomteboda. Utbyggnaden mellan Kallhäll och Spånga är klar – nu återstår den sista, trånga passagen förbi Solvalla och genom Solna och Sundbyberg.

Arbetet ska börja senast 2024 och pågå i åtta år. Notan ligger på cirka 19 miljarder kronor.

Så blir järnvägen

Lokaltidningen Mitt i har tagit del av planunderlaget – så här kommer den nya järnvägen att bli.

Följ med på scrollfest och en resa in mot city.

1. Solvalla

mälarbanan flygbild solvalla annedal

Så ser det ut i dag. Foto: Google maps.

Längs med travbanans borte långsida byggs fyrspår på mark och här gör Trafikverket plats för en framtida pendeltågsstation. Inga beslut finns just nu att bygga en ny pendeltågsstation, som kan ansluta till nya tvärbanan till Kista, men Trafikverket gör i sin järnvägsplan plats för en perrong.

mälarbanan tunnel sundbyberg solvalla bromma planritning

Från Trafikverkets ritningar. Illustration: Mitt i Stockholm/Trafikverket

2. Sundbybergstunneln

mälarbanan tunnel sundbyberg solna bromma bromsten solvalla trafikverket järnvägsplan

Vy västerut. Längst ned i bild syns tunnelmynningen mot Sundbyberg. Till vänster syns Annedal och till höger Duvbo. Illustration: Trafikverket.

Tunneln in mot Sundbyberg börjar i höjd med Annedal på Brommasidan. All järnväg härifrån till tvärbanebron vid Ekenbergsvägen kommer att gå under jord. Detta frigör stora ytor för Sundbybergs stad som planerar nya bostäder och ett enhetligt torg.

ANNONS

mälarbanan tunnel Löfströms allé-bron och Järnvägsgatan

Löfströms allé går i dag på en bro över järnvägen. Bron ska bort och i framtiden blir det gata på mark. Foto: Google maps.

3. Sundbybergs station

mälarbanan tunnel sundbyberg solna bromma bromsten solvalla trafikverket järnvägsplan

Till vänster Swedbanks huvudkontor. I stationens bortre ände syns tvärbanebron. Illustration: Trafikverket.

Framtidens station i Sundbyberg kommer att ligga ”längre bort” än dagens.

Tunnelmynningen kommer att bli under dagens tvärbanebro och stationen kommer ligga nedsänkt i ett ”tråg”, som Trafikverket kallar det.

En stationsentré placeras på torgets östra ände med ingångar från olika håll.

visionsbild nya stadskärnan sundbyberg..aIdébild Stationshuset, östra torget: Vy mot nordväst, sett från kommungränsen till Solna. Östra torget med det nya Stationshuset och tillbyggt Kv Godset 4 (t.h) i fonden. Det östra torget föreslås ha direkt entré till pendeltågstationen och möjliggör smidiga byten för tillresande med cykel och bil. Nya byggnader visas som vita huskroppar. Illustration: AMF Fastigheter/ Sweco Architects

Framtida ingång till Sundbybergs station. Illustration: AMF Fastigheter/Sweco Architects

Bildextra: Se nya bilderna för bygget ovanpå järnvägsspåren

4. Huvudstatunneln

mälarbanan tunnel sundbyberg solna bromma bromsten solvalla trafikverket järnvägsplan

Tunnelmynningen i östlig riktning av Huvudstatunneln. Ungefär i höjd med Nybodagatan. Illustration: Trafikverket.

Från Frösundaleden till Nybodagatan går järnvägen sedan i betongtunnel. Den kommer delvis att vara synlig från ytan.

5. Huvudsta station

I Solna placeras en helt ny pendeltågsstation: Huvudsta station. Den kommer att ligga under dagens bro med Huvudstagatan. Inte långt från polishuset.

mälarbanan tunnel sundbyberg solna bromma bromsten solvalla trafikverket järnvägsplan

Huvudsta station under bron. Illustration: Trafikverket.

Tomteboda

Målet för det nya fyrspåret är bangården vid Tomteboda. Här ansluter spåren till järnvägsinloppet mot Stockholms central och Stockholm city.

mälarbanan tomteboda

I nedre delen av bilden syns Tomteboda som är en stor trafikpunkt för järnvägen. I övre delen av bilden syns bron med Huvudstagatan. Foto: Google maps.

Fakta

Därför byggs Mälarbanan ut

Var fjärde svensk bor i Mälardalsregionen och allt fler fortsätter flytta in.

I dag används spåren maximalt på den del av Mälarbanan som leder in mot Stockholm mellan Kallhäll och Tomteboda.

På de två spåren måste alla tåg samsas på den 20 kilometer långa sträckan.

Det gör att fjärrtåg och regionaltåg måste köa bakom de lokala pendeltågen som stannar vid varje station. Detta leder till att även pendeltågen får köa.

Källa: Trafikverket
ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Bromma direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.