Min lokala hjälte

Snabbare spärrar ska stoppa fusket

Snart kan hastigheten skruvas upp på spärrarna i tunnelbanan för att förhindra plankare.
Snart kan hastigheten skruvas upp på spärrarna i tunnelbanan för att förhindra plankare.
I Rinkeby plankar man mest i stan. Nu kan hastigheten i spärrarna komma att skruvas upp och dörrarna slå igen snabbare.

– Vi är bekymrade över fuskåkandet och vill få ett slut på ”ryggsäcks­åkare” i tunnelbanan, säger Thomas Silvander, chef för intäktssäkring på SL.

Den typiske plankaren är mellan 21 och 23 år och reser efter klockan nio på kvällen. I Rinkeby plankar man mest. Det visar en undersökning gjord av MTR på uppdrag av SL. På tredje plats på listan över stationer där flest plankar hamnar Kista. Och det är främst längst norrut på blå linjen som det fuskas.

SL uppskattar att 25 000 personer åker utan biljett varje dag i SL-systemet och landstinget beräknar att de förlorar cirka 250 miljoner om året på grund av fuskåkarna.

Därför ser man nu över en eventuell ökning av hastigheten på spärrarna, något som fick skarp kritik under 2012 då många resenärer klämdes.

Bland annat fastnade en 3-åring med huvudet i spärrarna vid Bagarmossens tunnelbanestation och satt fast i över en minut. Efter det justerades många av spärrarna till att stängas långsammare. Och antalet anmälningar gick ner.

– Våra experter på trafikförvaltningen anser att spärrarna är för lätta att forcera och vi får signaler från resenärer som tycker att det är obehagligt att plankare ”åker ryggsäck” på dem. Jag tar de signalerna på allvar och det finns därför skäl att se över hur länge spärrarna ska vara öppna, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

En tjutande signal kommer även att ljuda om någon försöker hålla upp dörrarna.

Vid midsommar hoppas man att de tjutande signalerna kan vara installerade och att dörrarna kan gå fortare. Motståndarna till de hårdare tagen, däribland Miljöpartiet, menar att lösningen i stället är att öppna spärrarna helt och ha fler kontrollanter i rörelse.

– Självklart ska man betala för sig, men vi tror att man snarare ökar skaderisken och otryggheten genom att stänga spärrarna snabbare och hårdare, säger Malin Karlsson, trafikpolitisk talesperson i Miljöpartiet.

Redan nu ändrar man strategi och börjar med masskontroller. Insatsgrupper på åtta kontrollanter bordar pendeltåg, bussar och tunnelbanor och kontrollerar samtliga passagerare, med särskild fokus på bland annat Rinkeby.

På busslinjerna gäller de förstärkta kontrollerna buss 179 i Kista.

– Vi kommer att stoppa bussar och kontrollera samtliga resenärer. På buss 179 är det extra besvärligt eftersom bussförarna fått instruktioner av arbetsgivaren Arriva att inte kräva biljett om det blir ordväxling, för att inte utsätta förarna för fara, säger Thomas Silvander.

Det finns därför skäl att se över hur länge spärrarna ska vara öppna.Kristoffer Tamsons (M)