Nya jättefartyg hot mot känsliga stränder

Viking Grace kör numera tio knop, vilket minskat svallvågorna rejält.
Viking Grace kör numera tio knop, vilket minskat svallvågorna rejält.
Torsten Nordstrand och Clas Boström. I bakgrunden Viking Grace.
Torsten Nordstrand och Clas Boström. I bakgrunden Viking Grace.
Finlandsbåtarna är små jämfört med några av de kryssningsfartyg som kommer senare i år.
Finlandsbåtarna är små jämfört med några av de kryssningsfartyg som kommer senare i år.
Nära fyren Stabo udde har erosionen skapat ett stup på åtta meter på fastlandet.
Nära fyren Stabo udde har erosionen skapat ett stup på åtta meter på fastlandet.
Erosionen har bromsats betydligt sedan farten sänktes, berättar Clas Boström.
Erosionen har bromsats betydligt sedan farten sänktes, berättar Clas Boström.
Erosionsskador efter färjor.
För två år sedan visade Torstens fru Anne Marie Nordstrand förödelsen längs stranden.
Sänkt fart i Furusundsleden förbi Österåker har gett resultat. Den snabba erosionen av stränderna har bromsats upp. Nu fruktar de boende i stället ökad trafik med jättelika utländska kryssningsfartyg.

– Jag är orolig. Det ska komma fler kryssningfartyg nu, och de är större än Finlandsfärjorna, säger Torsten Nordstrand på Munktorps gård, strax norr om Roslags-Kulla.

Knappt har de boende vunnit slaget om hastigheten för Finlandsbåtarna så kommer rapporter om att antalet internationella kryssningsfartyg till Stockholm fortsätter att öka.

Problemet är att dessa fartyg ofta är betydligt större än Finlandsbåtarna. Därför befarar boende längs Furusundsleden i Österåker att hastighetsbegränsningen på tio knop som gällt sedan förra våren inte ska räcka. Hastighetsbegränsningen infördes mellan Ljusterö och fastlandet för att minska svallvågorna och den erosion de skapar, men kan visa sig vara otillräcklig för kryssningsfartygen.

– Det är vårt största problem just nu. De är ju gigantiska båtar och det har inte gjorts några undersökningar hur de kan påverka stränderna, säger Clas Boström, som också bor vid leden.

Flera meter strand bortspolad

Problemet med stranderosion orsakad av fartygstrafiken har pågått under lång tid. 2012, när Mitt i besökte Munktorps gård, uppskattade Torsten Nordstrand att 6-8 meter av hans strand spolats bort sedan han och familjen flyttade dit i mitten av 1990-talet. Tre år senare, 2015, hade ytterligare cirka 4 000 kubikmeter mark spolats bort, tillsammans med träd och annan växtlighet.

Men för ett år sedan, efter flera utredningar, permanentades en fartbegränsning på tio knop mellan fastlandet och Ljusterö. Undantagna är bara tre Åbofärjor.

– Erosionen är betydligt mindre nu. Den finns kvar, men det är en väsentlig förbättring, säger Clas Boström.

Men det riskerar att kullkastas av kryssningsfartygen, tror han. Enbart i år har Stockholms hamnar 270 besök inplanerade besök av internationella kryssningsfartyg, fler än året innan och antalet passagarare är rekordmånga. Dessutom blir de internationella kryssningsfartygen allt större.

Jättefartyg borde sakta ned ännu mer

Som exempel tar han franskbyggda MSC Fantasia som har tjugo inplanerade besök i Stockholm i maj-september. Fantasia är drygt fem meter bredare än Viking Grace, som tidigare var det fartyg som ställde till mest svallvågor – och hela 110 meter längre.

– Jag tror att Fantasia borde gå åtminstone en knop långsammare, säger Clas Boström.

Han får medhåll av Lars Granath, forskare och naturgeograf som tidigare utrett fartygstrafikens miljöpåverkan för bland andra Sjöfartsverket:

– Absolut. Jag kan nog stämma in i den tanken. Generellt sett är det så att ju större deplacement, desto mer vattenundanträngning och desto mer erosionsproblem, säger han.

En annan lösning som Lars Granath ser är att avlasta Furusundsleden genom att öppna den omdebatterade Horsstensleden. Det skulle enligt honom vara mer miljövänligt och dessutom förkorta vägen till Stockholm betydligt.

– Men det handlar väl om politik.

LÄS MER:

Vågor slukar deras mark

Färjor fortsätter att förstöra stranden

Fakta

Bjässen Fantasia* är störst bland årets besökare

*Norwegian Getaway som också besöker Stockholm i år är bredare och högre men några meter kortare.

Källa: Stockholms hamnar, Wikipedia