VD på JHAB om kritiken: ”Förändringsprocess”

Järfällahus VD, Malin Söderman.
Järfällahus VD, Malin Söderman.
Arbetsmiljön på Järfällahus har varit föremål för kraftig kritik från de anställda. I en intervju säger VD:n Malin Söderman att hon inte känner igen sig i kritiken. Hon säger också att företaget är i en förändringsprocess, och att det kan vara en av anledningarna till medarbetarnas missnöje.

Medarbetare på Järfällahus vittnar om en mycket obehaglig stämning på företaget. Det talas om att man inte vågar prata högt om problemen av rädsla för repressalier.

Järfällahus: Anställda larmar om arbetsmiljön

En av de anställda som Mitt i Järfälla talat med säger att kollegor utsatts för ”systematisk utfrysning”. Företagets VD, Malin Söderman, säger att mycket av kritiken är främmande för henne.

– När det gäller ”systematisk utfrysning”, då kan jag säga att jag känner inte igen mig i den beskrivningen, säger Malin Söderman.

Stämmer det att anställda har förbjudits att prata med varandra?
Nej, självklart förbjuder jag inte anställda att prata med varandra.

Varför säger de anställda det? Finns det risk att något missuppfattats?
Jag kan inte spekulera i hur de uppfattat saker, jag kan bara svara från mitt perspektiv. Det är för mig oerhört främmande att förbjuda människor från att prata med varandra.

”Förändringsarbete” ställer krav på medarbetare

Under hennes tid som VD har Järfällahus gått från att vara ett företag som i första hand förvaltar, till att bli ett företag som i större utsträckning bygger nytt och expanderar. Det förändringsarbetet är Malin Södermans främsta förklaring till missnöjet hos medarbetarna.

– Vi ska skapa en affärsmässighet i det här bolaget. Det ställer höga krav på mig och på medarbetarna. Jag jobbar hårt med att alla ska förstå uppdraget och har förutsättningar för att genomföra det. Det innebär ju att om man inte följer regelverken så måste vi prata med dem om vad som gäller, säger Malin Söderman.

Jämstved (MP): ”Vill inte dra slutsatser än”

”Det är jobbigt, så är det”

Hon säger också att det finns arbetsordningar och regelverk på företaget som tidigare verkat vara okända för många medarbetare, och som nu ska implementeras, och att det ställer krav.

– Ibland måste man jobba hårdare med vissa, när det gäller regelverk och vilka beslutsmandat man har på olika positioner i bolaget. Jag har varit med om ett antal såna här förändringsarbeten tidigare, och det är jobbigt, så är det. Jag försöker göra det så lite jobbigt som möjligt för så många som möjligt genom att vara tydlig och ge feedback, säger Malin Söderman.

Malin Söderman säger också att vad gäller den anställda som fått lämna företaget över dagen, så var det ett gemensamt beslut mellan ledningen och den anställda. Hon menar att det är ett ”vanligt förfarande” att som hög chef lämna sitt uppdrag samma dag som man kommit överens om att sluta.

Hälften av de anställda har ändå gått så långt som att skriva ett brev om den dåliga arbetsmiljön, hur ser du på det?
– När det kom till vår kännedom att det var så här många som ville att vi skulle göra en undersökningen, så tar vi det på allvar. Den pågår och vår HR-chef har ansvar för att driva igenom och kommunicera resultaten.

De anställda vi pratat med säger att de är rädda för att prata högt om problemen. Har de något att vara rädda för?

– Nej verkligen inte, vi har specifikt – för jag har förstått att det är så – kommunicerar på samma sätt, man behöver inte vara rädd för något. Man har sin fulla rätt att skriva på såna här saker och prata med pressen. De behöver verkligen inte vara rädda för det.