Det var i pappas bil på väg till olika städuppdrag på kvällarna som han upptäckte att fart är kul. Då var Joannis Matentzoglou från Värmdö tio år gammal.

– Han var arbetsledare på en stor städfirma och gillade att köra fort – för fort, skrattar Joannis. 

I dag är han 19 år och debuterar i Formel 4, ett stort steg mot Formel 1. De är elva förare från hela Norden, varav två från Stockholmsområdet, där Joannis är den ena.

– Jag har väldigt lite resurser, och med de förutsättningar jag har är jag ändå nöjd. På de fyra race vi har haft i år har jag kommit fyra, femma, sexa och sjua. Målet är att debutera i Formel 1 när jag är 26–27 år. 

Joannis Matentzoglou på banan i Anderstorp tidigare i år. "Luften trycker ner bilens fram- och bakvinge, det är väldigt annorlunda mot att köra en vanlig bil." säger han.

Joannis Matentzoglou på banan i Anderstorp tidigare i år. "Luften trycker ner bilens fram- och bakvinge, det är väldigt annorlunda mot att köra en vanlig bil." säger han.

Privat

Men vägen dit går via Formel 3 och Formel 2 och det krävs mycket kapital att ta sig dit. Mellan 350 000 och 500 000 kronor per år kostar alltihop just nu, då ingår resor, tävlingar, garagehyra och att hålla bilen i trim. Bland annat.

– Det är svindyrt. Hela motorsporten är dyr. En månads jobb motsvarar ungefär två timmars körning på banan. Bara nya däck kostar 15 000 kronor och det går åt ett nytt set per tävling. 

”Hade inte råd att satsa”

Joannis Matentzoglou började köra gokart som 13-åring och visade sig ha talang för att köra snabbt, och vinna tävlingar. Men det blev för dyrt för familjen, så han fick sluta.

– Vi hade inte råd att satsa, så jag åkte på de tävlingar jag kunde bara.

Pausen pågick i fem år men när han var 18 år bestämde han sig för att satsa helhjärtat på racingen, så han kontaktade olika racinglag i Sverige.

– Några svarade att jag var välkommen om jag kunde betala en miljon per år, då ingår allt. Men det kunde jag inte. 

"Man minns inget av racet efteråt, bara de två första svängarna. Man fokuserar på att inte krocka eller köra av, och att köra om de andra." säger Joannis Matentzoglou.

"Man minns inget av racet efteråt, bara de två första svängarna. Man fokuserar på att inte krocka eller köra av, och att köra om de andra." säger Joannis Matentzoglou.

Pekka Pääkkö

Ett lag sålde bilen till honom, och finns som stöd i bakgrunden, men han kör inte för dem.

– När jag testkörde formel 4-bilen för första gången regnade det. Jag var lite rädd faktiskt. När jag tryckte på gasen bara flög den iväg! skrattar han. 

Joannis hoppade av gymnasiet efter år två och startade en städfirma för att finansiera sin racing. För förutom att köra fort lärde han sig att städa av sin familj. Nu har han två anställda och städar själv på ett gym i stan varje kväll, för att ha råd med allting. 

Ledig tid kör han banor på sin racingsimulator. "Jag kan öva på bromspunkter och hur fort jag kan ta vissa svängar. Jag går på gas på samma ställe som i verkligheten."

Ledig tid kör han banor på sin racingsimulator. "Jag kan öva på bromspunkter och hur fort jag kan ta vissa svängar. Jag går på gas på samma ställe som i verkligheten."

Pekka Pääkkö

Bilen i hästtransport

Delmålet nu är att vinna Formel 4-serien i år eller nästa år, då har han större chans att bli erbjuden en plats i något lag i formel tre, förklarar han.

– Alternativet är att städa mer, och försöka få sponsorer.

­Joannis Matentzoglou är uppväxt i Hemmesta och bor nu i Ösbydalen med sin mamma, och lillebror varannan vecka. 

Det är väldigt olika vilken back up förarna har, enligt Joannis.

– Vissa kommer med ett stort team och en lastbil, medan vi kommer med en ombyggd hästtransport, fyra däck, väskor och en verktygslåda.

Mellan tävlingarna åker han till garaget i Katrineholm, där han har sin bil, och förbereder den för nästa race, en procedur som tar runt sex timmar. Här Joannis Matentzoglou med sin kompis och mekaniker Elliot Parkkila (t v), som alltid är med på tävlingarna. Tredje personen i teamet är Joannis flickvän Isabella Vacha.

Mellan tävlingarna åker han till garaget i Katrineholm, där han har sin bil, och förbereder den för nästa race, en procedur som tar runt sex timmar. Här Joannis Matentzoglou med sin kompis och mekaniker Elliot Parkkila (t v), som alltid är med på tävlingarna. Tredje personen i teamet är Joannis flickvän Isabella Vacha.

Privat

Varför är det värt allt detta?

– Känslan när man startar bilen och kör upp på banan är oslagbar, det är som att styra en berg- ooch dalbana, och man vill bara vinna. Det går oftast väldigt fort och känslan när man gått i mål är lättnad, över att man har kört om flera stycken och inte kört av.

Se videon: Här kör Joannis (den blå bilen)