Joel hjälper företag få fans på Facebook

Allt fler företag vill göra reklam för sig i sociala medier.

Via Joel Tukiainen, 19, kan företag köpa fans som gillar deras sida på Facebook.

Sollentuna simhall har i skrivande stund 617 personer som gillar dem på Facebook. Jästbolaget har sex och på Sollentuna centrums sida har 4 823 personer som gått in och gjort tummen upp.

För många företag blir det allt viktigare att sprida sitt budskap i sociala medier. Det har Sollentunaeleven och Norrvikenbon Joel Tukiainen tagit fasta på.

Till vardags går han sista året på medieprogrammet på Rudbecksskolan. Sedan två månader tillbaka driver han, genom sin webbyrå, projektet FB likes.

Idén med FB likes är att företag som vill synas på Facebook ska köpa garanterade fans, folk som går in och gillar företagets sida på sajten.

Antingen gör Joel Tukiainen reklam för företagets Facebooksida på olika webbsidor där privatpersoner uppmanas att gå in och gilla sidan.

Eller så tvingas helt enkelt folk att gilla företagets Facebooksida för att komma vidare när de är inne på en hemsida, vanligtvis webbsidor för onlinespel och olika tävlingar.

Är inte det fusk? Då ”gillar” väl inte folk sidan på riktigt?

– Det är riktiga människor som gör valet att gilla sidan. Man kan sluta att gilla sidan om man vill. Men ingen kund som jag har haft har blivit av med sina likes, säger Joel Tukiainen.

Sedan han startade FB likes har Joel Tukiainen fått drygt 100 beställningar från olika företag som vill ha hjälp med sin marknadsföring.

Vilka företag han har som kunder vill han hålla hemligt.

– Företagen vill så klart inte att någon ska veta att de fått sina likes genom mig. Men det är mest småföretag som har svårt att komma i gång, säger Joel Tukiainen.

Han säljer marknadsföringen genom att garantera att ett företag får ett visst antal gillamarkeringar inom en viss tid.

Vad han tjänar vill han inte uppge annat än att ”det går bra”.

Hittills har samtliga kunder fått så många markeringar som de beställt, mycket tack vare de många användarna som är inne på spel­sidorna där man måste gilla ett företags Facebooksida för att ta sig vidare i tävlingen.