Juristen: Så häver du ett avtal

Christine Holst är jurist och konsumentvägledare.
Christine Holst är jurist och konsumentvägledare på Hallå Konsument/Konsumentverket.
Juristen och konsumentvägledaren Christine Holst förklarar hur man kan gå till väga när man skrivit under ett avtal och har blivit lurad eller missnöjd.

Efter att husägaren Louise Larson Borgström skrev under ett avtal om takrenovering började hon misstänka att något var fel. Men eftersom byggföretaget hann påbörja arbetet kan hon bli betalningsskyldig.

I de flesta fall när det gäller försäljning av varor och tjänster via telefon eller dörrknackning har kunden ångerrätt i 14 dagar enligt lagen om distansavtal.

När det kommer till hantverkstjänster kan det vara annorlunda. Ofta använder företagen en klausul i avtalet som säger att ångerrätten försvinner när arbetet har påbörjats. Så står det i avtalet som Louise Larson skrivit på.

Vad kan hon göra?

– I det här fallet kan hon argumentera för att avtalet har ingåtts på felaktiga grunder. Om det visar sig att det är så ogiltigförklaras det och då är hon inte längre bunden till någonting, säger Christine Holst.

Anmäl

Om företaget vidhåller att avtalet gäller får kunden pröva ärendet hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller tingsrätten.

– ARN lämnar inga bindande beslut, de ger rekommendationer. För en bindande dom får man vända sig till tingsrätten.

Man kan också anmäla till Konsumentverket, men då är effekten marknadsrättslig och inte civilrättslig. Det kan handla om att företaget får ändra sin marknadsföring eller avtalsvillkor.

Om det nu är så att det här taket inte behövde renoveras från första början, vem ska fixa det?

– Ja, det är ju företaget som ska återställa det utan kostnad för kunden. Det vore ju orimligt om man kan riva någons tak och sedan inte vara skyldig att återställa det.

Händer det ofta att ni får liknande anmälningar?

– Det gör det absolut och det gäller dels hantverkstjänster men även andra sammanhang, som till exempel telefonförsäljning av abonnemang. Vi ser att det ofta är äldre personer som man säljer tjänster till på det här sättet, säger Christine Holst.

För att få vägledning och råd om man råkat i tvist med ett företag går det att vända sig till Hallå konsument som också har lokala konsumentvägledare som nås via kommunen.

Fakta

Checklista innan du anlitar hantverkare

  • Jag har undersökt om jag behöver bygganmälan eller bygglov.
  • Jag har tagit in och jämfört offerter.
  • Jag har kontrollerat att hantverkaren har F-skatt, behörighet, försäkring samt är skuldfri och utan betalningsanmärkningar.
  • Jag och hantverkaren har skrivit avtal.
  • Vi är överens om arbetets omfattning.
  • Vi är överens om när arbetet ska påbörjas och avslutas.
  • Vi är överens om pris inklusive moms.
  • Vi är överens om hur vi hanterar ändringar och tilläggsarbeten.
  • Vi är överens om vem som står för material, el, resor och städning.
  • Vi är överens om när och hur betalningen ska göras.
  • Vi är överens om ROT-avdrag.

Här kan du ladda ner Konsumentverkets broschyr om vad du ska tänka på innan du anlitar bygghantverkare.

Källa: Konsumentverket