Kabelbranden drabbar handeln

Roger Karlsson har sin bilverkstad vägg i vägg med Arne Gustafssons frisörsalong på Vanadisvägen. Ingen av dem har haft internet eller fast telefon på två veckor.
Roger Karlsson har sin bilverkstad vägg i vägg med Arne Gustafssons frisörsalong på Vanadisvägen. Ingen av dem har haft internet eller fast telefon på två veckor.
I två veckor har telefon- och bredbandsnätet varit utslaget i stora delar av Birkastan efter en brand i en kabeltunnel.

Nu börjar handlarna längs Vanadisvägen att bli desperata. De kan inte ta betalt med kort eller ringa från fasta telefoner.

Den 24 september började det brinna i en kabeltunnel i centrala Stockholm. Telefon- och bredbandsnätet slogs ut hos tusentals hushåll i Vasastan.

Skadorna i tunneln blev värre än vad Fortum, som äger tunneln, först trott. I slutet av förra veckan hade man stadgat upp berget och kunde skicka ner reparatörer för att se hur stora skadorna på kablarna blivit.

– Vi har kopplat om en del av trafiken, men var även tvungna att komma ner i tunneln för att reparera vissa delar. Problemet är väldigt lokalt och har framför allt drabbat Birkastan där en lokal station som är kopplad till tunneln har slagits ut, säger Inger Gunterberg, kommunikationschef på Skanova.

Skanova är det bolag som äger kablarna som sedan olika operatörer kopplar in sig på.

Fortfarande har flera hushåll och butiker inte fått tillbaka nätet.

Handlarna längs Vanadisvägen börjar bli desperata.

– Det är skandal, utan nät kan jag inte ta betalt med kort av mina kunder. Jag får ringa och be dem ta med sig kontanter, men även bankomaten vid Vanadisplan är ur funktion så det är besvärligt också för dem, säger Arne Gustafsson som driver frisörsalongen Arne Klippare.

Och situationen är likadan hos flera andra butiker längs gatan.

– Det är katastrof! Varken telefon eller internet fungerar. Jag tar betalt offline just nu så alla betalningar ligger i apparaten. Jag har inte fått in pengar på kontot på en vecka. Det är bara att hoppas att de kan dras när nätet börjar ­funka, säger Pano på Vanadistvätten.

Även Roger Karlsson som driver Jaguarspecialisten på gatan är irriterad på att arbetet tar så lång tid.

– Vi får ingen information utan varje gång man ringer säger de bara att det ska vara löst till nästa dag klockan 18, säger han.

För Vasastadsbon Lars är oron en annan. Hans före detta fru bor på Upplandsgatan. Hon är i 80-årsåldern, börjar bli dement och har bara fast telefon.

– Nu kan jag inte få tag i henne. Som tur är har hon hemtjänst som tittar till henne, men hon kan varken ringa ambulans eller använda sitt trygghetslarm just nu, säger han.

Och många fler sitter i samma sits. Den kommunala hemtjänsten på Norrmalm hade i förra veckan 24 kunder som påverkades av nätavbrottet.

– Trygghetsjouren har ringt till alla hemtjänstutförare och bett dem göra ett extra tillsynsbesök per dag, säger Helena Andersson, enhetschef för beställarenheten för äldreomsorg på Norrmalm.

Skanova räknar med att nätet ska vara återställt på fredag.

Fakta

Brandorsaken inte känd

Branden inträffade den 24 september i en kabeltunnel i centrala Stockholm.

En lokal station, som förser Birkastan med telefon och bredband, slogs ut helt.

Fortum utreder nu vad som orsakat branden. Troligtvis startade den efter ett kabelfel och inte efter en sprängning i samband med Citytunneln, som man först trodde.