Min lokala hjälte

Kackerlackorna vägrar försvinna

Grannarna Shamsa Mahamuud, Sucdi Haji Daits och Fartun Mohamed är trötta på kackerlacksplågan. Efter varje sanering får inte gravida och barn under tre år vistas i sina hem under 24 timmar.
Grannarna Shamsa Mahamuud, Sucdi Haji Daits och Fartun Mohamed är trötta på kackerlacksplågan. Efter varje sanering får inte gravida och barn under tre år vistas i sina hem under 24 timmar.
I över två år har grannarna på Mjölbyplan i Rinkeby levt med kackerlackor och upprepade saneringar utan att fastigheten blivit fri från skadedjur.

– Hur länge ska vi behöva leva så här? frågar sig hyresgästen Sucdi Haji Daits.

Skåpen i Sucdi Haji Daits kök gapar tomma. Matvaror och husgeråd förvaras i väskor eller mitt på köksbordet, noggrant förslutna i plastpåsar. I fällorna sprattlar ett tiotal kackerlackor. Så har familjen haft det i över två år.

– Det är jobbigt att leva så här. Nu får det vara nog, hur länge ska vi ha det så här? frågar sig Sucdi Haji Daits.

Lägenheten sanerades första gången 2012 och sedan dess nästan en gång i månaden, ibland oftare.

Hela fastigheten är drabbad. Även i intilliggande flerfamiljshus finns samma problem. Under 2012 hade hyresgäster på Mjölbyplan 812 saneringstillfällen eller kontrollbesök från Nomor, förra året 170 och hittills i år 16 tillfällen.

Stockholmshem, som förvaltar lägenheterna, bekräftar att man flera gånger tvingats sanera hela trapphus.

– Vi beklagar att hyresgästerna har dessa problem och jobbar aktivt tillsammans med bekämpningsbolaget Nomor, säger Karin Stener, kommunikationschef på Stockholmshem.

Varför tar det så lång tid?

– Tyvärr räcker det att en hyresgäst i ett flerfamiljshus inte öppnar vid sanering för att det ska dra ut på tiden och kackerlackorna bli fler, säger Andreas Olsson, operativ driftchef för Nomor.

Hyresgäster berättar att de i flera fall bara fått ett eller två skåp sanerade trots att de påtalat att skadedjuren även finns i andra rum.

Nomor vill inte kommentera specifika ärenden men berättar att beroende på spridningen lägger man upp en plan tillsammans med hyresvärden för samtliga lägenheter i huset. Sedan sanerar man och noterar hur stora problemen är i respektive lägenhet.

– Det är tråkigt att hyresgästerna inte är nöjda med saneringarna. Vi har förtroende för Nomor och ska undersöka vidare hur saneringarna utförts, säger Karin Stener.

Under förra året införde Stockholmshem också nya rutiner för hur de ska gå till väga om de inte blir insläppta i lägenheter, de kan bland annat begära handräckning hos Kronofogden.

Staffan Agesand, chef för juridiska enheten på Hyresgästföreningen, tycker att det är oacceptabelt att det tagit så långt tid att bli av med skadedjuren.

Hittills har de fått in en anmälan från Mjölbyplan. Nu kräver de en nedsättning av hyran för den hyresgästen fram tills det är åtgärdat.

– Hyresvärden kan åka på att återbetala en stor del av hyra så länge som det pågått. Det kan bli en dyr historia, särskilt om flera är drabbade.

Fakta

Drabbade kan ha rätt till sänkt hyra

I hyreslagen räknas ohyra som en brist i boendet, som hyresgästen kan ha rätt till ersättning för.

Har man många kackerlackor på olika ställen, i flera rum, har man ofta rätt till nedsättning.

Hyresgästföreningen brukar rekommendera 25 procents nedsättning för kackerlackor.

Kan hyresvärden inte avhjälpa problemet inom rimlig tid har hyresgästen rätt att säga upp lägenheten i förtid.

Källa: Hyresgästföreningen