ANNONS

Kaffejätten har ögonen på Söder

Den amerikanska kaffekedjan Starbucks planerar att slå upp portarna på Södermalm.

Beskedet tas emot med blandande känslor från de lokala kaféägarna.
ANNONS

Södermalmsborna är bortskämda med att bo i ett av landets kafétätaste områden och när amerikanska Starbucks nu öppnar flera nya flaggskeppsbutiker i centrala Stockholm kan det bli ännu tätare mellan kaffekranarna.

Redan i höst slår företaget upp portarna på Stureplan och sedan väntar flera nya etableringar.

– Södermalm är ett jätteintressant område för oss, det kan absolut bli aktuellt att öppna där, säger Johan Rosenblom, Sverigechef för Starbucks.

– Det är det mest tätbefolkade området i Stockholm och vi tror att vårt koncept kan hitta sin målgrupp på Södermalm.

Företaget har även inlett ett samarbete med Ica Sverige som innebär att Starbuckskaféer kommer att öppna i anslutning till Ica-butiker runt om i landet. På Södermalm finns 13 Ica-butiker som på sikt skulle kunna få en Starbucksfilial.

– Kaféerna kommer att ligga innan grindarna till butiken. Vi vill erbjuda en attraktiv kafélösning och ta del av den växande kafétrenden i Sverige, säger Anders Svensson, vd för Ica Sverige.

I början av nästa år öppnar de tre första Starbuckskaféerna i anslutning till Ica-butiker på än så länge hemliga adresser. Starbuckskaféer finns i de flesta europeiska storstäder och har gjort sig kända för att på kort tid etablera många kaféer på en liten yta.

Fredrik Lange är forskare vid Handelshögskolan i Stockholm och jämför kaffejätten med snabbmatskedjan McDonalds intåg i svenska städer under 1970- och 80-talen.

– Man ska inte behöva gå många hundra meter innan man kommer till ett av kedjans kaféer. Deras strategi är att konkurrera ut den lokala marknaden. Det kommer att bli en tuff situation för de små kaféägarna som får en ny konkurrent med starka ekonomiska muskler, säger han.

ANNONS

Bland Söders kaféägare råder det nu delade meningar om vad Starbucks intåg i Stockholm kan innebära.

– Det är jättetråkigt att internationella kedjor tar över. De går inte att stoppa. Vi vet inte hur det kommer att gå för oss, säger Janne, ägare till Munkens konditori på Renstiernas gata.

– Ur kundernas synvinkel tror jag att det är mycket bättre om det finns små ­familjeföretag.

Daniel Tecle, ägare till Café String på Nytorgsgatan är däremot inte orolig.

– Det är bra att kafébranschen lyfts upp, för det får fler att fika. Jag tror inte att de kommer att påverka vår försäljning.

Deras strategi är att konkurrera ut den lokala marknaden.Fredrik Lange, forskare Handelshögskolan

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Södermalm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.