Kallhällsbor tvingas åka flera kilometer längre för pakethämtning

postombud paketutlämning kallhäll stäket bolinder strand anna skotte
Tidigare kunde Anna Skotte i Bolinder Strand hämta ut sina paket i Kallhälls centrum. Nu måste hon ta bilen till Stäket.
Grannar i Kallhäll har plötsligt fått betydligt längre resväg för att hämta ut sina paket. Tidigare låg paketutlämningen i Kallhälls centrum, men nu är de hänvisade till Hemköp i Stäket.
– De måste missat titta på kartan, säger Anna Skotte.

Anna Skotte har bara bott i Bolinder strand i knappt två veckor. Som nyinflyttad beställer hon ofta på nätet.

– Jag köper lite mer än jag annars brukar göra, eftersom jag är nyinflyttad och behöver grejer, säger hon.

Nya bud: Flera kilometer längre resväg

Det har gått smidigt tycker hon. Paketen har hon kunnat hämta ut på spelbutiken i Kallhälls centrum.

– Jag har promenadavstånd dit, så antingen kan man ta det på vägen hem från jobbet eller bara gå dit, säger hon.

Men plötsligt blev det nya bud. Nu ska Annas paket istället hämtas ut i Stäket. Mer än två kilometer bort, enkel väg.

– Dit har jag aldrig vägarna förbi. Det ligger dessutom åt fel håll, så att säga, bort från stan. Så jag kan inte ta paketen på väg hem från jobbet. Det blir en extra utflykt med bil, säger hon.

Gamla ombudet överbelastat av e-handeln

Anna är långt ifrån ensam. Alla på hennes postnummer hänvisas numera till Hemköp i Stäket.

– Jag förstår inte varför man gör den här uppdelningen. Kan inte de som bor i Kallhäll få hämta ut i Kallhäll?

Anledningen till flytten är enligt Postnord att det gamla ombudet i Kallhäll blev överbelastat.

– E-handeln ökar så kraftigt så det här ombudet behövde avlastning, säger Anette Rihagen, chef för Postnords ombudsnät i Sverige.

”Många i Stäket har fått närmre”

Därför öppnades ett nytt, i Stäket, vilket gjorde att vissa i området fick längre till sin paketutlämning.

– Det ligger i sakens natur att vissa får längre om man öppnar ett nytt ombud. Samtidigt har ju många som bor i Stäket fått betydligt närmre, säger Anette Rihagen.

De här grannarna har ju fått flera kilometer längre resväg nu, dessutom bort från Stockholm. Är det så genomtänkt?

– Det här är ett logistiskt jättepussel som vi jobbar med dagligen. Om ett ombud är fullt så är det inget att göra åt, om det inte skulle gå att öppna ett precis intill det gamla, men det är väldigt sällan det är möjligt.

Gör ni några utvärderingar när ni gör om områdena? Finns det någon chans att ni tänker om här?

– E-handeln ökar så kraftigt hela tiden, så vi kommer snart behöva ett tredje ombud. Då blir det förändringar igen, säger Anette Rihagen.

”Nu måste jag åka till två olika ställen”

Hon påpekar också att det i de allra flesta fallen går att välja var man vill hämta ut sitt paket när man e-handlar. Men i de fall då det inte går är man hänvisat till sitt tilldelade ombud.

Anna Skotte och hennes grannar får alltså tills vidare finna sig i att ibland behöva åka till Stäket.

– Just nu har jag ett paket som ligger i spelbutiken i Kallhäll, som jag inte hunnit hämta ut än, och ett på Hemköp i Stäket. Så nu måste jag åka till två olika ställen.