– Kameror hjälper framförallt mot planerade saker som stölder eller skadegörelse, säger Johan Lundgren, trygghetssamordnare och säkerhetsansvarig i Sollentuna kommuns skolor.

Johan Lundgren, tidigare kommunpolis men i dag trygghetssamordnare och säkerhetsansvarig i kommunens skolor.

Johan Lundgren, tidigare kommunpolis men i dag trygghetssamordnare och säkerhetsansvarig i kommunens skolor.

Han visar var några av skolans totalt tolv nyuppsatta kameror har monterats.

– Här finns många undanskymda ställen där personalen har svårt att hålla koll hela tiden, säger han.

Utmaning från start

Skolan invigdes 2020 och de moderna lokalerna är öppna och tillgängliga för alla, men ändå svåra att överblicka och har varit en utmaning från första början, berättar Mattias Eriksson, biträdande rektor.

– Den är byggd med många vinklar och platser där eleverna kan dra sig undan och vi fick snabbt problem med skadegörelse, säger han.

Skolan har försökt komma tillrätta med problemen genom att modifiera rastvärdarnas scheman och stänga av vissa ytor, men det har inte räckt.

Eleverna kan röra sig fritt i hela skolan under dagen och det råder ofta en tystnadskultur bland eleverna vilket har gjort det än svårare att få bukt med kränkande beteende och skadegörelse, förklarar utbildningskontoret.

Töjnaskolan sökte därför tillstånd för invändig kamerabevakning, för att ”komplettera nuvarande arbete med att skapa trygghet och säkerhet för alla på skolan”.

Idel positiva tongångar

Eleverna har varit positiva till kamerabevakning, enligt en elevenkät och enligt elevrådet som har varit delaktiga i processen. Inga vårdnadshavare har haft något att invända, och personalen har varit "mycket positiv" till kameror.

För några veckor sedan godkände utbildningsnämnden kameraövervakning i Töjnaskolan, och efter beslutet sattes kamerorna igång omedelbart.

– Skolan har haft möjlighet att förbereda sig. Vilken typ av kameror man ska ha och var de ska sitta ingår i ansökan, så när nämnden väl sagt ja var det bara att trycka på knappen, säger Johan Lundgren.

Kamerorna kunde sättas igång direkt efter att utbildningsnämnden sagt ja, berättar Johan Lundgren.

Kamerorna kunde sättas igång direkt efter att utbildningsnämnden sagt ja, berättar Johan Lundgren.

Redan nu har kamerorna haft effekt enligt skolans rektor Kristina Söderlund.

– Ja, vi ser ett bra resultat med minskad skadegörelse. Bara vetskapen om att kamerorna var på gång tror jag minskade skadegörelsen, säger hon.