Kampanj ska göra cyklister snällare

Cyklisterna i Stockholm ska bli charmigare. Med en vett- och etikettkampanj ska fler våga sätta sig på sadeln i ett cykelklimat som för många känns ovänligt.

Stockholms stad vill att cyklisterna ska bli snällare.

– Det som mest avskräcker människor från att ta cykeln är andra cyklisters beteende. Vi vill jobba med cyklisternas attityder så att alla känner sig välkomna. Bland annat genom informationskampanjer i skolorna, säger trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M).

I Malmö genomfördes en kampanj ”Cykla fint” under våren 2011, som trafikkontoret i Stockholm nu sneglat på. Där gjorde man så kallade cykelpictogram med symboler för hur man bör bete sig i trafiken, till exempel att visa tecken när man svänger men däremot inte göra obscena gester till andra cyklister eller gående.

Efter kampanjen angav 33 procent att de tänkte bli snällare när de cyklar. Kampanjen genomfördes via affischer, med mobila event där wettex-trasor delades ut med symbolerna på och via webben.

Christoffer Carsten för Cykelfrämjandet i Storstockholm och boende i Rågsved, tycker att det är olyckligt att det fokuseras bara på cyklisterna. Han anser att det är ett större problem än så.

– Cyklister trängs ihop med gångtrafikanter och bilar. Det ser i dag dåligt ut generellt på grund av det. Folk blir ilskna, men det är ett rumsligt problem snarare än att cyklisterna är otrevliga, menar han.

Christina Durling på trafikkontoret tycker att Malmös kampanj var intressant.

– Vi vill att trafikanter ska bli trevligare mot varandra. I dag beror det på vilken hatt man sätter på sig. Går man en dag, så ryter man åt cyklister och cyklar man nästa dag, så ryter man åt fotgängare.

En kampanj skå få cyklister att lugna tempot och inte vara så aggressiva i trafiken.