Välj ditt område
Den planerade butiken korsningen Magnus Ladulåsgatan/Swedenborggatan.
Den planerade butiken korsningen Magnus Ladulåsgatan/Swedenborggatan.
Tidningen Linjalen.
Tidningen Linjalen.

Kampen mot matbutiken: ”Många har gett upp”

Nyheter Kampen har varit lång och ihärdig mot Stockholmshems planer på att bygga en matvarubutik i kvarteret Linjalen. Nu har samrådsgruppen tryckt en 20-sidig tidning för att blåsa nytt liv i frågan.

I februari 2015 godkände mark- och miljödomstolen Stockholmshems plan att bygga en Ica-butik i kvarteret Linjalen, och därmed fanns inga fler instanser att överklaga till.

– Vi överklagade, men allt gick igenom. Många har kämpat, men nu känner vi oss överkörda och många har gett upp, säger Eva Fee, kontaktperson mellan de boende och Stockholmshem.

”Undermålig information”

Stockholmshem har tillsammans med en samrådsgrupp från hyresgästföreningen diskuterat hur ombyggnationerna i kvarteret kan se ut. Men de lyckades inte komma överens om någon gemensam plan och Stockholmshem har valt att inte gå vidare i diskussionerna med samrådsgruppen, något hyresgästföreningen är kritiska till.

– Stockholmshem har inte velat lyssna på oss alls, och nu har man ensidigt avbrutit de samråd som vi anser vara långt ifrån klara, skriver hyresföreningens ordförande Johan Johansson i en 20 sidor lång tidning som är tänkt att samla kraft och skjuta in mer syre i kampen.

I tidningen finns intervjuer, krönikor och en historisk tillbakablick om kampen mellan Stockholmshem och hyresgästföreningen. Stockholmshem behöver hälften av hyresgästernas godkännande för att gå vidare planen, annars tvingas de gå till Hyresnämnden för ett godkännande.

– Vi skrev den eftersom vi tyckte att Stockholmshems information om bygget till hyresgästerna är undermålig. De började knacka dörr för att få människor att skriva under, utan att människor fick chansen att sätta sig in i materialet, säger Eva Fee.

Stockholmshem bemöter kritiken

På Stockholmshem säger man att de inte alls uppmanat människor att skriva på.

– Vi har delat ut ett underlag till våra hyresgäster för att ge dem en möjlighet att ställa frågor på plats. De ska sen kunna sätta sig in i materialet i lugn och ro, för att därefter kunna skicka in sina svar. Vi har absolut inte uppmanat hyresgästerna att skriva på direkt, säger Karin Stener, kommunikationschef på Stockholmshem.

karinstener

Karin Stener, kommunikationschef på Stockholmshem.

Hur bemöter ni kritiken om att informationen ni skickat ut är undermålig?

– Det är tråkigt om man tycker det. Hyresgästerna har fått de formella handlingarna tillsammans med en sammanfattning av resultatet från samrådsmötena. Vi har också tagit fram en informationsfolder med en enkel beskrivning över planerade åtgärder.

Samrådsgruppen är också kritiska till att mötena avslutades?

– Det är viktigt för oss att föra en dialog med våra hyresgäster, särskilt vid stora ombyggnationer. I kvarteret Linjalen har vi haft sex inplanerade samråd från maj till november och de har vi genomfört. Det är ingenting som avbrutits i förtid, vi har till och med haft ett extra samrådsmöte.

Men det är inte aktuellt med fler?

– Vi bedömde att vi inte kom vidare i diskussionerna i samrådsgruppen och att vi inte kom fram till en gemensam rekommendation till de övriga hyresgästerna. Men under processen har det kommit fram flera förbättringsförslag. Men det innebär heller inte att dialogen med våra hyresgäster avslutas.

Stockholmshem kommer att ha ett informationsmöte den 14 januari där alla hyresgäster kan komma med synpunkter och frågor.

Din bästa Stockholmsguide

Fler nyheter från Hela Stockholm

Skola

Ser du kändisarna eleverna har karvat fram?

Morgonkollen

Solen strålar över Stockholm

Nyheter

Stora glasrutor föll ner från nionde våningen

Nyheter

Unga lär sig MMA av utländska proffs

Läns

Flera bränder i dag – nu råder eldningsförbud

Nyheter

Söker anhöriga för att hedra tsunamins offer