Kampen om industrikajen fortsätter

NCC:s planerade mottagningshamn i Kalmarviken har mött enormt motstånd - och snart förhandlas ärendet i högsta instans.

Bolaget ville avvisa majoriteten av protesterna. Nu får de nej i Mark- och miljööverdomstolen.

Frågan om den planerade industrikajen i Toresta, mellan Bålsta och Upplands-Bro kommun har tröskats i flera år.

Tre pråmar och 100 lastbilar om dagen kan trafikera den nya hamnen, som kan ta emot 4 miljoner ton sten från Förbifart Stockholm.

Förslaget har väckt våldsamma protester från personer som anser att kajen skulle förstöra den naturvackra Kalmarviken. Upplands-Bro kommun, Bålsta kommun och tolv privatpersoner har överklagat bygget.

NCC Road ville avvisa majoriteten av överklagandena – men får nu nej i Mark- och miljööverdomstolen. Endast ett av överklagandena avvisas, eftersom fastighetsägaren bor för långt bort från den planerade hamnen.

När det gäller de andra bedömer domstolen att de bor så nära att de ”riskerar att tillfogas skada eller utsättas för annan olägenhet” om hamnen byggs.

Huvudförhandlingen hålls i Mark- och miljööverdomstolen 20-22 juni och domen meddelas i augusti.