ANNONS

Kan få sluta kånka till tåget

29 tunga trappsteg. Nu ska tillgängligheten till Saltsjöbanans plattformar förbättras. Kristina Tallroth Welin, här på stationen Saltsjö-Järla, välkomnar beskedet.
29 tunga trappsteg. Nu ska tillgängligheten till Saltsjöbanans plattformar förbättras. Kristina Tallroth Welin, här på stationen Saltsjö-Järla, välkomnar beskedet.
Tillgängligheten till plattformarna på Saltsjö­banan ska förbättras. Vissa stationer kan komma att få hiss.

Kristina Tallroth Welin, som i dag tvingas dra sin matvagn upp och ned för branta stationstrappor, välkomnar beskedet.
ANNONS

Betongväggarna i gångtunneln till stationen Saltsjö-Järla på Saltsjöbanan är blåmålade.

En brant betongtrappa leder upp till själva plattformen. På ena sidan av den branta trappan finns en träramp, till för den som ska ta sig upp eller ned för trapporna med barnvagn.

Kristina Tallroth Welin åker ett par gånger i veckan med Saltsjöbanan från Saltsjö-Järla till Sickla för att handla. Men här på hemmastationen finns varken hiss ­eller rulltrappa upp till plattformen.

Framme vid den branta trappan visar Kristina hur hon får ta sig upp för trappan med sin dragkärra för att komma upp till plattformen, 29 tunga trappsteg.

– Inga hissar, bara trappor, jag får kånka vagnen upp och ned. Jag är helt färdig när jag varit och handlat, säger Kristina Tallroth Welin som snart blir 71 år.

Visserligen finns trärampen, men den använder hon inte. Utrymmet där är trångt och dragkärran halkar lätt av rampen.

Kristina demonstrerar hur hon vid de tillfällena med stor möda tvingas lyfta tillbaka vagnen på rampen.

I stället tar hon trapporna.

– Det är också jättetungt, man får släpa upp vagnen, säger Kristina.

ANNONS

Under tiden som vi står och pratar dundrar ett tåg in på stationen. Längre bort i gångtunneln finns en liknande brant trappa, till andra sidan av stationsområdet. En äldre kvinna med käpp i handen tar sig mödosamt upp för trappan. Minuten senare kommer en kvinna skyndande med barnvagn. Minst lika mödosamt drar hon barnvagnen upp för trappans träramp.

– Man får kämpa, framför allt på vintern, säger kvinnan om det slitsamma arbetet innan hon skyndar vidare.

Malin Ingemarsson, samhällsplanerare vid SL, säger att SL planerar för att förbättra tillgängligheten till Saltsjöbanans plattformar.

– Vi ska ta fram en utredning under våren där det specificeras vad vi ska göra och på vilka stationer som åtgärder ska göras på, säger Malin Ingemarsson.

På en del stationer planeras för större insatser, som hissar eller ramper.

Saltsjö-Järla är en av stationerna som SL kommer att prioritera, enligt Malin Ingemarsson.

Exakt vilka åtgärder som ska göras på respektive station hoppas SL ha kartlagt till maj eller juni.

Kristina Tallroth Welin blir glad när hon får höra om att åtgärder är på gång.

– Det vore bra om det fanns en hiss eller liknande, säger hon och går vidare för att ta sig till Sickla för att handla.

Jag får kånka vagn­en upp och ned. Jag är helt färdig när jag varit och handlat.Kristina Tallroth Welin

Fakta

Stationer får ramper, hissar eller rulltrappor

Behovet av ökad tillgänglighet är olika på Saltsjöbanans stationer.

På vissa stationer behöver enstaka hinder, som bänkar och andra föremål, tas bort.

På andra planerar SL för större insatser, som installation av hissar eller ramper.

Vilka åtgärder som ska göras på varje station är inte klart.

En station som troligen kommer att få hiss eller rulltrappor är Sickla.

I Sickla planeras även för en nedgång till den nya tunnelbanan.

Källa: SL

ANNONS