Kan möjliggöra upp till 7000 bostäder

Det är här, strax utanför centrumkärnan i Åkersberga, politikerna tänker sig att en del av bostäderna kan byggas. Enligt förslaget kan 3300 bostäder byggas här. Ytterligare 3700 kan tillkomma längs med Roslagsbanans sträckning i riktning mot Täby bland annat i Åkers Runö, Täljö och Rydbo.
Det är här, strax utanför centrumkärnan i Åkersberga, politikerna tänker sig att en del av bostäderna kan byggas. Enligt förslaget kan 3300 bostäder byggas här. Ytterligare 3700 kan tillkomma längs med Roslagsbanans sträckning i riktning mot Täby bland annat i Åkers Runö, Täljö och Rydbo.
Österåker planerar att bygga 5000 bostäder de kommande 20 åren.

Men om Roslagsbanan byggs ut till city lovar kommunen att bygga ytterligare 2000 bostäder.

– Det här kan bli riktigt bra, säger Mathias Lindow (FP), kommunalråd.

I februari inleds den så kallade Sverigeförhandlingen. Ett antal kommuner ska då argumentera för att få statens hjälp att få utbyggd tunnelbana och spårtrafik.

Österåker vill vara med. Nyligen skickade kommunen in en så kallad nyttoanalys till staten där de motiverade vad en förlängning av Roslagsbanan skulle göra för kommunen.

– Som vi ser det skulle vi kunna få ytterligare 2 000 bostäder i ett kollektivtrafiknära läge om banan förlängs, säger kommunalrådet Mathias Lindow (FP).

Redan i dag har kommunen planer på att bygga och förtäta. Enligt Mathias Lindow kan upp mot 5 000 bostäder byggas. Totalt lovar alltså kommunen att bygga närmare 7 000 bostäder om Roslagsbanan byggs ut inom 20 år.

– Det här är verkligen en fråga jag brinner för. Jag tror att det kan bli riktigt bra.

Framförallt handlar det om att sjösätta projektet Kanalstaden och förtäta kring stationerna och göra Åkersberga mer stadslikt.

Egentligen finns tre förslag hur banans sträckning kan gå, dels en förlängning till city och dels till Rimbo och Arlanda.

– För Österåkers del är förlängningen in till city den mest intressanta. Det handlar om att korta restiden med kollektivtrafiken för att göra vår kommun till en ännu mer attraktiv pendlingskommun, säger Mathias Lindow.

Framförallt är det i Åkersberga centrum och i Åkers Runö som kommunen menar att det kan byggas, men även i Täljö och Rydbo. Mathias Lindow säger att en utbyggnad och förtätning är direkt nödvändig.

– Stockholmsregionen växer och det finns inga tecken på avstanning. Vi ska ta vårt ansvar och bidra till bostadsbyggandet i regionen.

Även oppositionsrådet Ann-Christine Furustrand (S) är positiv till de fördelar en utbyggnad av Roslagsbanan kan ge.

– Det vi är oeniga om är att vi gärna vill se fler hyresrätter än vad majoriteten vill. Sedan tycker vi att man kan bygga ett område i taget och inte i alla vädersträck samtidigt.

Hon ser också en stor oro om kollektivtrafiken försämras.

– Det hänger verkligen på att Roslagsbanan förbättras och att inga bussar dras in. Skulle det bli så blir det inte blir av är det inte riktigt lika attraktivt att bo här.

Det här är verkligen en fråga jag brinner för.

Fakta

Här kan det byggas:

Om Roslagsbanan byggs ut till city enligt förslaget planeras det byggas så här: Rydbo, 100 bostäder, Täljö 1300 bostäder, Åkers Runö, 2300 bostäder och Åkersberga, 3300 bostäder.

Statliga Sverigeförhandlingens uppdrag är att hitta lösningar och finansiering för spår och stationer i olika järnvägsprojekt.

Österåker är en av 80 kommuner som deltar i samtalen.