Så här kan nya resecentrum se ut

Utformningen av Sundbybergs nya resecentrum kommer att bearbetas vidare bland annat med en arkitekttävling alternativt parallella uppdrag framöver. Bilden är en tidig idéskiss, vy från öst sett från kommungränsen mot Solna. Idéskiss: Sweco Architects/AMF Fastigheter
Vy från öst sett från kommungränsen mot Solna.
Det blir AMF Fastigheter som får i uppdrag att bygga nya resecentrum.
Och de har redan nu ritat upp en vision av hur det nya stationsområdet kan komma att se ut.

I och med att de två järnvägsspåren blir fyra genom centrala Sundbyberg, och även dras ner i en tunnel genom city så kommer hela stadsbilden framöver att förändras.

På kvällens kommunstyrelsemöte klubbades att det blir AMF Fastigheter som får utveckla det nya resecentrumet.

– Vi är glada och stolta över att få vara med och utveckla den nya stadskärnan i Sundbyberg. Det är ett stort och viktigt projekt, säger Mats Hederos, vd på AMF Fastigheter.

De har redan nu ritat upp ett par idéskisser på hur stationsområdet kan komma att se ut.

– Sundbybergs nya station ska bli en märkesbyggnad som tillför staden nya värden, säger Stefan Bergström (C), exploaterings- och stadsmiljökommunalråd.

Markanvisningsskiss Idéskiss flygvy över Sundbybergs nya resecentrum. (T.h. kvarteret Godset med potentiell expansion). Idéskiss: Sweco Architects/AMF Fastigheter

Flygvy över Sundbybergs nya resecentrum. Till höger kvarteret Godset (med tänkbar utbyggnad) där bland annat Försäkringskassan och Hemköp ligger i dag. De tre rektangulära husen står över nuvarande spåren. Idéskiss: Sweco Architects/AMF Fastigheter

Arkitekttävling ska utlysas

I dag finns det en plattform som förser pendel-, region- och fjärrtåg med på- och avstigning. När Mälarbanan står klar med fyra spår behövs två nya plattformar och nya anslutningar till tunnelbana, tvärbana och busstrafik.

– Vi får unika möjligheter att skapa helt nya stadskvarter i centrala Sundbyberg till storleken av sju fotbollsplaner när spåren läggs under mark. Tillsammans med AMF så får vi nu dessutom ett resecentrum och en effektiv knutpunkt som ska bidra med nya arkitektoniska värden i stadskärnan, säger Mikael T. Eriksson (M) kommunstyrelsens ordförande.

Idéskiss visar Sundbybergs nya resecentrum, vy passage mot kvarteret Godset. Idéskiss: Sweco Architects/AMF Fastigheter

Passage mot kvarteret Godset där bland annat Försäkringskassan och Hemköp ligger i dag. Idéskiss: Sweco Architects/AMF Fastigheter

AMF Fastigheters förslag på det nya resecentrumet kommer att bearbetas vidare i den kommande planprocessen, bland annat med en arkitekttävling.

– Jag är glad att vi i god tid kan fatta beslut om samverkanspartner för resecentrum. Det ger oss tid att föra dialog med sundbybergarna om utformning, funktion och innehåll, säger oppositionsråd Peter Schilling (S).

Det slutgiltiga beslutet kring intentionsavtalet med AMF Fastigheter väntas tas under kommunfullmäktige den 15 oktober.

Fakta

Bakgrund: Nya Stadskärnan

Sundbybergs stad och Trafikverket har kommit överens om att lägga spåren genom Sundbyberg i en 1,4 kilometer lång tunnel. Därmed kommer cirka 30000 kvadratmeter mark att frigöras.

På den nya ytan tänker kommunen utveckla en ny stadskärna och bygga ett nytt resecentrum.

Byggstart av Mälarbanan etapp Huvudsta-Duvbo beräknas till 2020 och därefter beräknas bygget av tunneln genom Sundbyberg ta åtta år.

Detaljplanearbetet med en rad utredningar och teknisk förstudie pågår.

Samråd planeras för den första detaljplanen i programområdet, planeras i samband med att Trafikverket ställer ut järnvägsplanen för granskning.

Källa: Sundbyberg stad