Blir kanske ingen nedgrävning av Centralbron

Moderaternas vill att bilvägarna runt Centralbron, Centralstationen och Klara sjö tas bort
Moderaternas vill att bilvägarna runt Centralbron, Centralstationen och Klara sjö tas bort
Anna König Jerlmyr (M) lovade att äta upp sin hatt om hon inte skulle gräva ner Centralbron – men frågan är om det kan bli verklighet.
Socialdemokraterna har redan köpt in en hatt för finansborgarrådet att hugga in på.

Finansborgarrådet Anna König Jerlmyr lovade i valrörelsen att hon ska äta upp sin hatt om arbetet med att gräva ner Centralbron inte påbörjas om Moderaterna skulle ta över makten i Stockholm.

– Det var en fråga från en journalist, som sa ”kommer du äta upp din hatt”. Jag gick i den klassiska journalistfällan, säger hon i Mitt i:s Stockholmspodden.

Maktskifte blev det. Men det är inte klart att några spadar sätts i marken under de närmsta fyra åren.

Ska starta utredning

Istället lovar finansborgarrådet att staden ska påbörja en utredning under mandatperioden. Moderaterna har redan beställt en egen utredning, gjord av konsultföretaget WSP, som beräknar kostnaden till 10-12 miljarder. Men ännu fler utredningar behövs.

– Vi måste se är detta i proportion till de värden som vi menar kommer att skapas, säger Anna König Jerlmyr.

– För mig handlar det mycket om stadsmiljön, att det är ett sår efter Hjalmar Mehr (före detta finansborgarråd i Stockholm, reds. anm). Att man skapade den här betongen mitt i stadens hjärta för att bilen skulle komma fram. Biltrafiken måste grävas ner i större utsträckning, fortsätter hon.

Gräv ner centralbron, föreslår M

Moderaterna vill anlägga en park istället för trafikled. Illustration: Utopia Arkitekter

För Anna König Jerlmyr är det nog bäst att börja vässa tänderna, vi har redan köpt in en tunnelhatt till henne att hugga in på

Jan Valeskog (S)

Skarp kritik

Men frågan är om en nedgrävning ens är teknisk genomförbar.

Före detta stadsbyggnadsborgarrådet Jan Valeskog (S) menar att WSB:s konsultrapport visar på att projektet att gräva ner Centralbron innebär stora svårigheter – och är troligtvis i praktiken omöjligt att genomföra. Det skriver han i en debattartikel i Stockholmdirekt.

– För Anna König Jerlmyr (M) är det nog bäst att börja vässa tänderna, vi har redan köpt in en tunnelhatt till henne att hugga in på, skriver Jan Valeskog.

Stockholmspodden: Hör Anna König Jerlmyr om Centralbron – och mycket mer i vår långa intervju om de kommande fyra åren.

 

Fakta

Tunnel istället för Centralbron

Enligt Moderaternas förslag ska bilvägarna runt Centralbron, Centralstationen och Klara sjö tas bort, vilket frigör en yta på omkring 80 000 kvadratmeter, varav 10 000 avsätts för bostäder.

Moderaterna vill också öppna upp en ny kanal mellan Riddarholmen och Gamla stan mot Riddarfjärden. Järnvägsparken ska enligt förslaget göras om till en ny park för stockholmarna.

Källa: Moderaterna