Kaos att vänta när broar byts

Tågbroarna som utgör den så kallade getingmidjan är över 60 år gamla och behöver bytas. Redan i höst smygstartar arbetet.
Tågbroarna som utgör den så kallade getingmidjan är över 60 år gamla och behöver bytas. Redan i höst smygstartar arbetet.
Förbered dig på tågkaos, förvirrade turister och långa väntetider.

Snart ska några av Sveriges mest trafikerade tågspår totalrenoveras – mitt i Stockholm.

Ett tåg går var tredje minut på en av Sveriges mest trafikerade tågsträckor – som samtidigt inte rustats upp ordentligt sedan 50-talet.

Men nu ska ”getingmidjan” som transporterar all Stockholms tågtrafik över Riddarfjärden äntligen renoveras. Med stora konsekvenser för stockholmarna.

Under tre separata byggperioder under somrarna 2018, 2019 och 2020 stängs nämligen all tågtrafik av mellan Centralstationen och Södra station av i totalt två månader per tillfälle.

Under byggtiderna får Stockholm i praktiken två nya centralstationer för alla resenärer som besöker eller lämnar Stockholm söderifrån: Södra station eller Flemingsberg.

Enligt Kent Sahlman, projektledare på Trafikverket, är den viktigaste förutsättningen för att arbetet ska kunna genomföras att City- banan blir klar.

Den nya pendeltågstunneln under stan planeras öppna under 2017. Då flyttas alla pendeltåg bort från getingmidjan till den nya tunneln. De utgör i dag 60 procent av trafiken på sträckan.

– Men trots det är det mycket tågtrafik på getingmidjan. Därför måste vi fokusera arbetet till sommaren då det är färre tåg.

Staden kommer också att fyllas av turister och genomresande norrifrån som måste passera glappet mellan Centralen och de södra stationerna antingen via pendeltåg eller annan kollektivtrafik. Det är nästan en miljon resenärer som reser med fjärr- och regionaltåg under de sommarveckor som är aktuella för avstängningar.

– Vi kommer att ha en dialog med förvaltningen angående ökad pendeltågtrafik, säger Kent Sahlman.

Huvuddelen av bygget består i att byta ut de gamla järnvägsbroarna mot nya. Flera delar, bland annat järnvägsbroarna vid Riddarholmen, viadukten över Tegelbacken, Södertunneln och Riddarholmstunneln, närmar sig slutet på sin livslängd och behöver bytas.

Men redan i höst smygstartar arbetet med att flytta kablar till ställen där de inte stör själva byggarbetet.

– Det kommer att synas att vi har en etablering, men inte märkas så mycket annars, säger Kent Sahlman, projektledare på Trafikverket.

Men 2017 kommer det att märkas rejält när arbetet sätter igång på riktigt. Allt måste planeras och ställas i ordning minutiöst innan själva bytet av broarna genomförs med början sommaren 2018.

Fakta

Renovering för 3,2 miljarder

Förberedande arbeten startar tidigast hösten 2015 .

De stora trafikpåverkande arbetena planeras ske under tre somrar i rad med början 2018.

Beräknad totalkostnad för projektet är 3,2 miljarder kronor.

Den som bor och jobbar i närheten kommer att märka av ”byggstök, buller och transporter” enligt Trafikverket.

Källa: Trafikverket