Kaos när Arriva tog över trafiken

Erik Lundell och Karolin Gruvstad har snart väntat en halvtimme på bussen till skolan. Det är tio minusgrader och de kommer att bli försenade.
Erik Lundell och Karolin Gruvstad har snart väntat en halvtimme på bussen till skolan. Det är tio minusgrader och de kommer att bli försenade.
Bolaget Arriva lovade ett smidigt övertagande av busstrafiken. Men både resenärer och förare vittnar om ett fullständigt haveri.

– Det fungerar inte alls, säger Gribbylundsbon Erik Lundell.

Kraftiga förseningar, uteblivna turer och usel information. Det tyskägda företaget Arrivas övertagande av busstrafiken i norrort kan inte kallas annat än ett praktfiasko, om man får tro vittnesmål från resenärer och förare.

Erik Lundell och Karolin Gruvstad, båda 15, bor i Gribbylund och åker dagligen buss till skolan. De har prövats hårt sedan Arriva tog över den 7 januari.

– Ofta kommer bussen inte alls och om den gör det så är den alltid sen, säger Erik Lundell.

Det är tio minusgrader. I snart en halvtimme har de stått i kylan och väntat. Visst dyker det upp en och annan buss – men ingen som stannar. Ej i trafik, står det.

– Vi blir sena till skolan. Så har det varit några veckor och det börjar bli tröttsamt, säger Karolin Gruvstad.

SL uppger att hundratals klagomål hade kommit in i förra veckan. Det handlar om inställda turer, överfulla bussar, stressade förare och att det helt saknas information om avvikelser i trafiken.

Arriva har svarat på delar av kritiken. Enligt dem är det just nu ”lite stökigt” eftersom förarna håller på att lära sig nya rutter och områden.

Förklaringen är rent struntprat, hävdar en förare som Lokaltidningen Mitt i talat med. Enligt chauffören kan nästan alla förarna sina områden helt utantill.

– De här veckorna har varit ett helvete för oss. Bussarna som vi hämtar ut är otankade, går inte att starta och går de igång har de ofta mängder av tekniska fel. När vi sedan ringer efter hjälp svarar ingen på samtalen, säger föraren.

SL har än så länge inte märkt av någon ökning av antalet begärda resegarantier. Men det kommer sannolikt, säger Jesper Pettersson, pressansvarig på SL.

– Man kan begära det tre månader efteråt och det är väl högst troligt att det kommer att märkas med den situation som har varit, säger han.

Arrivas kommunikationschef Thomas Hedenius medger att det funnits problem och att rapporteringen om förseningar varit dålig.

– Vi är inte nöjda. Vi har inte haft full koll på förseningsläget.

Enligt honom är skälen bland annat har det varit bristfälliga instruktioner till personalen, krånglande it-system, för lite kommunikationsutrustning och att så gott som alla tidtabeller varit felaktiga.

Hade ni förberett er väl?

– Det är en definitionsfråga, men med facit i hand borde övertagandet ha gått bättre. Uppenbarligen har vi inte gjort tillräckligt för att få det att funka.

Fakta

Hur har busstrafiken fungerat de senaste veckorna?

Kurt Åkerlund, 66, Hägernäs: ”Bedrövligt dåligt. Ingenting har fungerat sista tiden. De passar inte tiderna och ingen vet någonting när man frågar vad som gäller.”
Ann-Christine Åkerlund, 61, Hägernäs: ”Jättedåligt. Det är uteblivna bussar, förseningar och ibland åker de bara förbi när man står och väntar.”
Patrik Östlund, 21, Gribbylund: ”Det verkar som det inte är så noga med tiderna. Man får vänta länge och det går inte att lita på att komma fram i tid med bussen.”
Pernilla Renström, 17, Ella park: ”Det har inte fungerat alls. Om bussen kommer överhuvudtaget är den ofta nästan en timme sen och man får ingen förklaring till anledningen.”